Karen Pallisgaard
Kost & motion

Karen prøver vandyoga

FEMINAs yogalærer Karen Pallisgaard har prøvet vandyoga. Og der er masser af gode grunde til at dyppe dig i baljen og prøve det

Hvad: Aquayoga, der – som navnet afslører – er yoga i vand.
Hvorfor: Yoga er mere populært i DK end nogensinde, men aquayoga er knap så kendt endnu. Men der er masser af gode grunde til at dyppe dig i baljen og prøve det.
 
Vi står i en pool i badetøj. Normalt ville jeg ligge og ploppe lidt rundt eller fede den på en luftmadras, når jeg er i vandet. Men i dag står jeg i den lave ende på bunden og holder let fast i en såkaldt gumminudel, som ligner et gigantisk sugerør og er en flyder, vi kan støtte os til, hvis vores balance kræver det i løbet af den næste times aquayoga. Og det gør den!
 
Vores instruktør Stine Ruge står oppe på kanten af bassinet og starter med at guide os gennem nogle vejrtrækningsøvelser, så vi kommer til stede i kroppen.
Den føles så dejligt let, når man bevæger sig i vand. Derfor tænker jeg også, at det må være let som ingenting at dyrke yoga i vand. Det er det. På sin vis. Det gør det lettere at bøje benene i muskelkrævende øvelser, og jeg kan strække stængerne meget mere ud, end jeg kan på en yogamåtte normalt, fordi vandet hjælper os til at folde kroppen yderligere ud. Det beskytter og skåner led, muskler og knogler på en måde, jeg ikke er vant til. Derfor er aquayoga også oplagt for gravide, svært overvægtige eller mennesker, der er i genoptræning.
 
LÆS OGSÅ: Fem fejl vi typisk gør i yogatimen
 
Samtidig oplever jeg, at vandet giver en modstand, som var det en træningsgenstand, så jeg kan allerede i vandet fornemme, at mine muskler bliver styrket behørigt. Balancen er den, der bliver allermest udfordret. Det er svært at bevare en solid ”jord”forbindelse og holde et fokuspunkt, fordi vandet jo er i konstant bevægelse, om end subtilt.
 
Vi laver mange af de øvelser, man gør til almindelig yoga, lige fra kriger-stillinger til forskellige twists. Selv en downward-facing-dog får Stine Ruge os kreativt ind i ved kanten af bassinet, uden at hovedet kommer under vand. Vi slutter af med den yogiske savasana-afspænding, hvor vi helt roligt flyder rundt i overfladen af vandet støttet af vores gumminudler.
 
Det har været en spændende oplevelse, og jeg vil klart anbefale alle at prøve. For alle kan være med og tage det i eget tempo i egen kropsform. Jeg ville dog aldrig droppe almindelig yoga til fordel for aquayoga, men aquayoga er et godt (vådt) supplement. Jeg føler mig godt kropsligt gennemarbejdet efter timen og er dejligt søvnig og rolig.
 
Det giver og gør aquayoga
Optimale stræk
Styrker og toner musklerne
Støtter svage led
Forbedrer balance, koncentration og koordination
Trimmer kroppen
 
Prøv det selv
Du kan læse en del på nettet og se videoer på YouTube, men for at føle effekten kræver det naturligvis, at du hopper i baljen selv. Tjek din lokale svømmehal og se, om de har aquayoga på programmet. FEMINA testede aqua-yoga på Malta gennem Folkeferie med Stine Ruge som instruktør. Læs mere om hende på sunyoga.dk
 

 

Læs mere om: