Kost & motion

Kan du ikke undvære salt?

Hvis du bruger meget salt på maden, men egentlig gerne vil være sundere, så får du her seks sunde alternativer

Salt har i lang tid været udskældt for det hvide pulvers sundhedsskadelige konsekvenser. For meget salt får nemlig blodtrykket til at stige, og dermed øges risikoen for blodpropper og hjertesygdomme.

Læs også: 6 sunde og slanke alternativer til smør

Fra officielt hold lyder anbefalingen, at kvinder maksimalt må få seks gram salt om dagen, mens mænd dagligt kan lægge et enkelt gram oven i. Men ifølge Danmarks Fødevareforskning ligger gennemsnitstallet langt højere - kvinder spiser i gennemsnit ni til ti gram og mændene spiser i gennemsnit 11 til 12 gram om dagen.

Hvis man sænker sit daglige saltindtag til det anbefalede, falder risikoen for blodpropper i hjernen med 13 procent, mens risikoen for hjertesygdomme falder med ti procent.

Man behøver ikke at undvære salt
Men selv om de fleste ved, at salt kan ende som en dræber, når man drysser det over maden, så er det de færreste, der kan undvære salt i deres mad. Men det er faktisk muligt at finde sunde og salte alternativer til det hvide pulver.

Både soja, oliven, kapers og ansjoser indeholder mindre natrium end bordsalt og smager af mere. Og med det udgangspunkt kommer ernæringsekspert Christian Bitz og kokken Claus Holm i samarbejde med Samvirke med seks alternativer til salt.

Mindre salt, tak

Tang
Køb det samme noritang, som man køber til sushi. Rist det på brødristeren i et minut, og put det i en kaffekværn, så tangen pulveriseres. Man kan også smuldre det med fingrene. Du kan bruge pulveriseret tang på din æggemad, på torsk, laks, i italiensk brød eller som erstatning for salt i rugbrødsdejen.

Grønne oliven
Køb grønne oliven uden sten, der skal tørre i ovnen i 10 til 12 timer ved 50 til 60 grader varmluft. De tørrede oliven skal ligne små mørkegrønne bær, når de er færdige. Smagen bliver koncentreret salt, og de får lidt sødme af at blive tørret. Man kan bruge dem i kødsauce til spaghetti bolognese, millionbøf, frikadellefars og farsbrød.

Ansjosfileter
Man tørrer ansjosfileterne ved først at lægge dem på køkkenrulle, hvor væden opsuges, bagefter tørrer man dem i ovnen på et stykke bagepapir ved 70 til 80 grader i to timer. De kan derefter opbevares i lufttætte beholdere. Brug dem i kødretter og farsretter. En teske finthakket ansjosfilet er nok.

Læs også: Alternativer til chips

Parmesanost
Riv parmesanost, så den bliver fin som pulver, så den kan bruges som saltalternativ. Parmesan kan erstatte salt i næsten alt dog med undtagelse af det asiatiske og mellemøstlige køkken. Pulveriseret parmesan er fin til saucer, ligesom osten er en god saltkilde til rødt kød, kylling, pastaretter og brøddej.

Kapers
Køb de små syltede kapers i høje glas og ikke kapersbær med stilk. De små kapers ristes på en tør pande i cirka fem minutter. Bagefter kan du hakke dem fint med en kniv, støde dem i en morter eller give dem en tur i kaffekværnen. De ristede kapers kan bruges som smagsforstærker i frikadellefars, kål og saucer.

Soja
Brug soja til at marinere kød og fisk, ligesom det kan bruges til salatdressinger. Soja er særligt god i asiatiske retter, men soja er også god til hvidkål, i frikadellefars og i gryderetter. Man skal dog være opmærksom på, at når man koger soja ind, bliver den meget salt. Soja kan være mindre heldigt til retter inspireret af det franske og italienske køkken.

Læs mere om: