Krop & velvære

3 veje til mere ro i dit liv

Når roen sænker sig, letter stressen. Her er tre veje til mere ro i dit liv.

Tre veje til mere ro i dit liv

 
Gør en dyd ud af at være langsom
Der gemmer sig nogle fine kvaliteter i at være langsom, sløv eller ligefrem doven. Det giver dig f.eks. mulighed for at genoplade dine batterier, reflektere og således blive klogere og mere kreativ. Så planlæg pauser. Pauser giver dig mulighed for at regenerere, få ny energi, ny tankekraft. Er du på arbejde, kan du f.eks. holde 10 minutters pause hver time. Det er sundt at skifte gear. Sæt alarmen på dit ur, og når den ringer, går du en tur rundt om blokken, holder pause i et stillerum, trækker vejret dybt eller laver kontor-yoga ved din plads.
 
 
LÆS OGSÅ: Stress: Her er faresignalerne du skal tage alvorligt
 
Fokusér og fordyb dig
Der bliver bejlet til din opmærksomhed, overalt hvor du går. Dit hoved bliver bombarderet, og det forringer din evne til at fokusere på én ting ad gangen. Vi har fået bildt os selv ind, at vi er smarte, når vi multitasker – dybest set bliver vi mere ineffektive af det, og det dræner os på langt sigt. Altså: Gør kun én ting ad gangen.
 
Kom ud i naturen
For lidt tid i naturen kan gøre os dårlige: Nature deficit disorder (natur-mangel-syndrom, red.) blev først beskrevet af Richard Louv i 2005. Han skildrer det problem, det er, at børn i dag tilbringer mindre og mindre tid i naturen eller i haven, og mere og mere tid foran en skærm eller blot inden døre. Dette kan være medvirkende til adfærdsvanskeligheder, stress og depression. En undersøgelse viser desuden, at kvinder (i USA), der bor omgivet af grøn vegetation, har et bedre helbred og 12 % lavere dødelighedsrate end dem, der bor i områder med mindre af den grønne vegetation.
 
Kilde: ”Langsom livsstil – kunsten at få ro på” af Karen Pallisgaard
 
LÆS OGSÅ: Kend din stresstype og pas bedst på dig selv
 
Læs mere om: