louis vuitton virale sko
Mode

Det er måske den mærkeligste sko, vi har set. Derfor er den også gået viralt

10. april 2024
Af Malin Iden, kk.no. Oversat af redaktionen
Foto: Miguel Medina/AFP/Ritzau Scanpix
Skoene er fra Louis Vuitton og koster over 17.000 kroner.

Det er ikke sjældent, at et modehus lancerer noget, der er nyt og sensationelt på samme tid.

Det er for eksempel ikke længe siden, at Balenciaga lancerede et håndklæde, der skulle bruges som en nederdel, eller at Coperni præsenterede en taske lavet af luft, men som kan bære 132 kilo.

Nu har et af verdens største luksusmodehuse, Louis Vuitton, også lanceret noget, der er lidt ud over det sædvanlige: nemlig et par støvler, der er skabt til at give illusionen af et ben med hvide ankelsokker og en sort stilet.

Skoene har fået navnet "The optical illusion knee-highs", hvilket på dansk skal forstås som knæhøje støvler, der er skabt som en optisk illusion.

https://imgix.femina.dk/2024-04-08/lv-topbillede.png
Foto: PR

Prisen på skoene er 2.500 dollars, hvilket svarer til cirka 17.200 danske kroner.

En, der allerede har købt disse sko, er modeinfluenceren Isabelle Allain, som kalder sig @izzipoopi på TikTok. Det skriver New York Post.

En TikTok-video, hvor Allain pakker sine sko ud, har fået over seks millioner visninger, og flere i kommentarfeltet reagerer på influencerens seneste køb.

"Jeg kan ikke lide det, men jeg kan lide det", er der en, der skriver i kommentarsporet. En anden spekulerer på, om hun rent faktisk har brugt penge på støvlerne.

"Jeg elsker dem faktisk! Jeg ser din vision", skriver en anden.

I en anden video, hvor hun prøver skoene, siger influenceren selv:

– Det er så mærkeligt. Det er næsten ulækkert. Det ligner et dukkeben.

– Og så hoppede endnu et modehus med på "den grimme sko"-trend. Men faktisk handler det om meget mere end det. Mode, der går viralt, ser ud til at være noget, alle prøver kræfter med i disse dage. Måske ikke så overraskende, da kampen om opmærksomheden er hård, lyder det fra Ida Elise Eide Einarsdottir, der er mode- og skønhedsredaktør på det norske medie KK.

Moderedaktøren henviser i den forbindelse til, at vi allerede har set frøsko, duetasker og en kjole, der lignede et løvehoved fra Schiaparelli under sidste års haute couture modeuge, hvilket understreger, at selv den del af moden er med på trenden.

– De stunts, modehusene laver i det offentlige rum, er også en del af det her. Det handler om at skabe et viralt øjeblik, der næsten øjeblikkeligt giver opmærksomhed, overrasker og måske endda chokerer. Og gerne med et tilhørende højt prisskilt (hvilket giver ekstra opmærksomhed), forklarer Einarsdottir.

– Nu sker det dog så tit, at det nærmest er reglen frem for undtagelsen. Balenciagas håndklædenederdel er et godt eksempel. Ja, vi griner af det – og mode er også let at grine af til tider. Markedsføringsmæssigt er det ret genialt, om ikke andet så for at bryde igennem lydmuren af ​​konstant støj, afslutter hun.

Denne artikel udkom oprindeligt på KK.no, som også er ejet af Aller Media. Dette er en oversat og redigeret version.

Læs også