Vi æder burgere som aldrig før
foto: all over press
Kød, tomatskiver, pickles og salat samlet af to halve boller. Det er McLækkert med en hurtig bruger pakket i papir, hvis man spørger danskerne.
Faktisk synes vi så godt om den hurtige mad, at vi købte mindst 58 millioner burgere sidste år. Det svarer til, at hver dansker spiste godt 10 burgere hver.
De ressourcesvage køber burgere
Og det selvom både myndigheder og folk, der ved noget, jævnligt advarer mod de den usunde fastfood, som burgere fra fastfoodkæder.
- Vi snakker meget om sundhed i Danmark. Men hos nogen trænger budskabet ikke ind. Det skyldes,. At der er sket en polarisering, hvor de knapt så ressourcestærke ikke har overskuddet til at ændre kostvaner, siger sundhedsekspert Bente Klarlund til metroXpress.
Hun mener også, at prisen for en burger eller to er så lav, at det kan få mange til at vælge det nemme fremfor et ordentligt aftensmåltid.
Burgere for mere end 1,5 milliarder
I 2009 besøgte 155.000 danskere fastfood-kæden McDonald's. De købte burgere, nuggets, sodavand, pommes frites, is og salater for 1,5 milliarder kroner. Og det er alene tallene fra McDonald's. Dertil kommer Burger King og andre fastfood-restauranter.
Direktør for den danske afdeling af McDonald's Stephen Shillington forventer at salget bliver endnu større i 2010.
Det er primært burgerkæden med de gyldne buer - McDonald's - der har leveret burgere til danskerne.
Stephen Shillington vurderer, at årsagen til McDonald's succes er deres evne til at tilpasse sig kundernes behov.
- Vi lytter meget til vores kunder og deres behov. Samtidig tilbyder vi især børnefamilierne et godt miljø, hvor der er plads og tid til dem, siger han til metroXpress.