Træning og kost

Træn med lette vægte

af Hanna Tómasdóttir 20. juli 2012
foto: Shutterstock
For at få opbygget muskelmasse behøver du ikke længere at træne med tunge vægte, læs hvorfor

Nu skal endnu en træningsmyte begraves! Tidligere anbefalede man muskeltræning med relativt tunge vægte og få gentagelser; omkring 8-12 gentagelser, for at få opbygget muskelstyrken. Nu er den teori blevet udfordret, og resultatet er godt nyt for dig, der lider af slidgigt eller har ondt i leddene. For det er klart hårdt for kroppens led at træne »tungt« for at opbygge muskelmasse, og i værste fald slider det mere på leddene, end det gavner musklerne.LÆS MERE: Opdag sandheden om vægttræning for kvinderForsøget slår fast, at træner du blot med 30 pct. af den muskelbelastning, der passer til dig, men til gengæld med 25-30 gentagelser á 3 sæt, opnår du lige så stor muskelvækst, som hvis du træner med få gentagelser og 80 pct. belastning. Så skift gerne de tunge vægte ud med nogle, der er lettere; hold blot flere pauser og lav flere sæt.Kilde: www.sciencedaily.com LÆS MERE: Din forbrænding er vigtig, hvis du gerne vil tabe dig. Her får du 10 tips til, hvordan du kan hjælpe din forbrænding på vej

Gratis sunde tips på facebook?

Vil du gerne have gratis sunde tips direkte på facebook? Så vær med i sundhedsgruppen, som er resultatet af et samarbejde mellem SØNDAG, Femina, ELLE, Q og Mad & Bolig. Giv gruppen "Sunde tips - hver dag" et "like" lige her.