https://imgix.femina.dk/media/websites/qmag-dot-dk/website/engangsbilleder-2014/september/sukkerprim.jpg
Træning og kost

Sukkergris? Guide til 7 sukkererstatninger

17. september 2014
af Vibeke Lou
Foto: Shutterstock
Hvad skal du vælge, hvis du gerne vil begrænse eller måske helt udelukke sukker fra din kost? Kig med her og få et overblik over de gode alternativer til det søde, syndige stads.

BirkeSød

Hvad er det? BirkeSød består af sødestoffet xylitol, som enten kan udvindes af xylose fra birkebark eller fremstilles syntetisk. Det indeholder 40 procent færre kalorier end sukker og giver en lille stigning i blodsukkeret. BirkeSød søder en anelse mindre end sukker - 500 g BirkeSød svarer til 455 g almindeligt
sukker.

Fordele/ulemper: BirkeSød ligner sukker af udseende, men kan give luft i maven og diarre, hvis du spiser det i større mængder (mere end 20 g, ifølge Fødevarestyrelsen). Til gengæld forebygger det huller i tænderne, fordi det både hæmmer væksten af bakterier og forhindrer dem i at sætte sig fast på tænderne. Smagen minder meget om sukker, men er en lille smule mere "kold".

Hvordan bruger du det? Du kan bruge BirkeSød til madlavning og bagning på nøjagtigt samme måde som almindeligt sukker.

Sukrin

Hvad er det? Sukrin består af stoffet erythritol, som forekommer naturligt i pærer, meloner og svampe. Sukrin er omkring 75 procent så sødt som almindeligt sukker og indeholder ingen kalorier - dvs. det påvirker heller ikke blodsukkeret. Der findes andre sukkererstatninger, som også er baseret på erythritol, bl.a MultiSød, Zerocent og Åblomst.

Fordele/ulemper: Sukrin ligner almindeligt sukker og er nemt at dosere (du skal bare bruge lidt mere, fordi det søder knap så meget). Smagen er let metallisk og kan godt virke lidt "kold" i forhold til almindeligt sukker. Til gengæld giver Sukrin ikke luft i maven, og det forårsager heller ikke huller i tænderne. Det findes også i to andre versioner, som minder om henholdvis puddersukker og flormelis - de hedder Sukrin Gold og Sukrin Melis.

Hvordan bruger du det? Sukrin er varmestabilt, dvs. du kan bruge det til bagning, desserter og madlavning fuldstændigt som almindeligt sukker.

Sød

Hvad er det? Sødemidlet Sød består af cyklamat og sakkarin, som er kunstigt fremstillede sødemidler. Begge dele hører til gruppen af stærk sødende sødemidler. 1 teske flydende Sød svarer til 40 g sukker og indeholder ingen kalorier. Der findes andre sukkererstatninger, som også er baseret på cyklamat og sakkarin, bl.a. Hermesetas Drys-Let.

Fordele/ulemper: Sød har en meget gennemtrængende sød smag, som minder lidt om den, du finder i lightsodavand. Stoffet cyklamat er forbudt i USA, fordi man mistænker det for at være kræftfremkaldende. EU har dog valgt at godkende stoffet til brug i mindre mængder, fordi man vurderer, at der skal meget høje doser til, før stoffet er skadeligt.

Hvordan bruger du det? Sød findes både som tabletter (til kaffe og te) og som flydende sødemiddel. Du kan bruge den flydende version til både madlavning og bagning - vær dog opmærksom på, at det "fylder" meget lidt i forhold til sukker, hvis du bruger det til bagning.

Isis Perfect Strø

Hvad er det? Isis Perfect Strø er en blanding af sødestofferne aspartam og sucralose og indeholder desuden kostfibre (oligofruktose). Produktet indeholder 75 procent færre kalorier end konventionelt, hvidt sukker og søder ret kraftigt - 40 g Isis Perfect Strø svarer til 100 g almindeligt sukker.

Fordele/ulemper: Isis Perfect Strø har en god, knasende konsistens, som minder om sukker, men det smager lidt af "kunstigt sødemiddel". Til gengæld giver det ingen gener i form af luft i maven, og det påvirker heller ikke blodsukkeret. Vær opmærksom på, at
Isis Perfect Strø indeholder sødestoffet aspartam (også kendt som NutraSweet).

Aspartam er et ret kontroversielt sødestof, som gennem tiderne har været mistænkt for at være sundhedsskadeligt. Det er dog godkendt af både EU og USA's fødevaremyndigheder, men uafhængige forskere mener, at det kan forårsage alt fra kræft til hovedpine og humørsvingninger.

Hvordan bruger du det? Isis Perfect Strø er beregnet til bordbrug, dvs. du kan bruge det oven på morgenmad, grød eller frugt. Det er til gengæld ikke beregnet til at blive varmet op - dvs. du kan ikke bruge det til varm madlavning og bagning, da det mister sødeevnen ved opvarmning. Husk også at lukke låget på dåsen, da det er meget følsomt over for fugt.

Stevia

Hvad er det? Stevia eller "steviol glycosid" er et naturligt sødestof, som findes i bladene på planten Stevia. Det indeholder ingen kalorier og påvirker ikke blodsukkeret - tværtimod tyder forskning på, at stofferne i Stevia formentlig kan bruges medicinsk i arbejdet med diabetespatienter. Stevia søder 200-300 gange mere end sukker, og man skal derfor kun bruge meget små mængder. Du kan købe det som pulver eller dråber.

Fordele/ulemper: Fordelen ved Stevia er, at det er et rent naturprodukt, som hverken indeholder kalorier eller påvirker blodsukkeret. Smagen er der til gengæld lidt delte meninger om. Ud over at være sød har den nemlig en lidt lakridsagtig eftersmag, som ikke
passer lige godt til alt. Det bliver især tydeligt, hvis man kommer til at "overdosere", så prøv dig frem og vær forsigtig.

Hvordan bruger du det? Du kan bruge Stevia til både kold og varm mad - vær blot opmærksom på, at der kun skal ganske små mængder til!

Agavesirup

Hvad er det? Agavesirup er et naturprodukt, der er udvundet af den mexicanske kaktus. Det søder ca. 1,5 gang kraftigere end almindeligt sukker.

Fordele/ulemper: Agavesirup har været meget populært i helsekredse, fordi det indeholder meget lidt glukose (som er det, der påvirker blodsukkeret). Til gengæld indeholder agavesirup 70-90 procent fruktose (sukkerstof, som findes i små mængder i frugt). Fruktose i større mængder har den skadelige virkning, at det omdannes til mættet fedt og kolesterol i leveren. På sigt kan det give fedtlever, hvis man indtager store mængder fruktose hver dag. Agavesirup er derfor ikke egnet til at erstatte sukker.

Hvordan bruger du det? Som hovedregel bør agavesirup ikke bruges som erstatning for sukker. Du kan dog bruge det i små mængder - f.eks. som sødemiddel i kaffe eller te eller som topping på yoghurt og musli, uden at det gør nogen skade. Men undgå at bruge det i større mængder, når du f.eks. bager eller laver dessert.

Palmesukker

Hvad er det? Palmesukker kaldes også kokossukker og kan købes i helsekostbutikker. Det fremstilles ved, at man tapper og inddamper de søde safter fra kokospalmer og lader det koge ind, til det krystaliserer. Palmesukker søder lige så meget som sukker og indeholder kun en anelse færre kalorier.

Fordele/ulemper: Palmesukker er et rent naturprodukt og smager lidt hen af brun farin - sødt og karamelagtigt. Til gengæld er der masser af kalorier i det, og selv om det påvirker blodsukkeret knap så voldsomt som almindeligt sukker, så skal det stadig doseres med omtanke.

Hvordan bruger du det? Du kan bruge palmesukker i både varm mad, til bagning og desserter - præcis som almindeligt sukker. Men vær obs på, at der ikke er den store kaloriemæssige gevinst i forhold til at bruge almindeligt sukker! ¦

[Kilder: Fødevarestyrelsen,Sundhedsrevolutionen.dk, Sundhed. dk,Wikipedia, Forskning fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet og Københavns Universitet]

Læs også