bikiniform
Træning og kost

Spis dig i bikiniform

af Pernille Lewinsky Kofoed 17. maj 2011
Foto: Istockphoto
Kom i bikiniform: At vælge den rigtige slankende kost er i virkeligheden ret simpelt. Vælg mad, der er naturlig, og som du selv ville have kunnet plukke, samle, grave op eller fange. Og tilbered den skånsomt!

Kom i bikiniform

DET SKAL DU UNDGÅ (HVIS DU VIL TABE DIG ALTSÅ)

- Hold igen med vin, øl og andre former for alkohol. Et glas vin indeholder 90 kalorier og en halv liter fadøl 200 kalorier. Desuden fremmer alkohol fedtlagringen på maven og øger din appetit.- Drop dressingen, når du bestiller salat, eller få den ved siden af, så du selv kan dosere. Bed alternativt om soja, olivenolie og eddike, så du selv kan lave dressingen - og ved, hvad der er i.- Undgå slik og sodavand - også de kunstigt sødede. Har du en sød tand, så spis tørret frugt, frisk frugt, og lav kager sødet med opblødte, blendede dadler. Pres nogle citroner og/eller appelsiner, tilsæt danskvand, og du har en skøn sodavandserstatning!- Skær ned på indtaget af cafélatte. Drik en god kop hver anden dag eller kun i weekenden. Husk at nyde hver slurk! Lær at hente energi naturligt i stedet for at skulle hente den i kaffen.

Find den rigtige bikini til din nye bikiniform

Kød, fjerkræ, fisk, æg, grøntsager, korn, frugt, avocado, nødder, kerner og frø er naturlige fødevarer. Hvis du tilbereder alle dine måltider på friske og rå råvarer, bliver du meget hurtigere mæt og desuden tilfreds med mindre mad. Tilbered maden så skånsomt som muligt. På den måde får kroppen de stoffer, den har brug for til at forbrænde optimalt. Samtidig giver du dine celler næring, så de bliver tilfredse med mindre mad - og du kan spise mindre uden at føle sult døgnet rundt.

Smag på madenSkånsom tilberedning betyder, at du skal kunne genkende maden, når den ligger på tallerkenen. Jo mindre du genkender de råvarer, din mad består af, jo mere forarbejdet er den - og jo mindre mætter den. Husk at tygge maden grundigt - så spiser du nemlig mindre og smager mere på den.

SÅDAN SKAL DU SPISE

Morgenmad: Omelet af 2 æg, frossen eller frisk spinat, olivenolie. Rør æg og spinat sammen. Kom olivenolie på panden, og steg æggemassen. Det tager 2 minutter. Drik gerne et stort glas vand, lige når du er stået op. Spis tilskud af gode fedtsyrer, f.eks. fiskeolie eller Livets Olie.

Frokost: Broccolifrikadeller. Blend lige så mange gram broccoli, som der er hakket kød. Rør kød og broccoli sammen med æg og mel, f.eks. fuldkornsrismel. Smag til med salt og peber og friske krydderurter. Steg frikadeller på panden, gerne i økologisk smør. Lav en stor portion en gang om ugen, og frys dem ned, så du let har frokost til at tage med. Spis f.eks. ½ avocado og rå blomkålsbuketter til.

Middagsmad: Lyn-laks. Laksefileter lægges i et ovnfast fad. Hæld mosede tomater over og krydderier efter smag. Steges i ovnen.