Træning og kost

Slip af med dine elskovshåndtag

af Juliane Olsen, Alive.dk 1. september 2012
Foto: Colourbox
Håndtagene i siden generer de fleste kvinder, men du kan faktisk godt slippe af med dem. Læs hvordan her

De er ofte skyld i, at dine jeans sidder dårligt, men de er samtidig svære at slippe af med. Mange kvinder døjer med, at fedtet på hofterne gør det svært at klæde sig på, og for at komme elskovshåndtagene til livs handler det først og fremmest om at ændre på kosten.

- Specielt mange kvinder snacker for meget, og det er ofte grunden til, at de vejer fire kilo for meget. De skal fokusere på at spise til hovedmåltiderne, for det er noget teoretisk vås, at mange måltider på én dag øger forbrændingen. Det handler om den samlede mængder kalorier, siger kost- og motionsekspert Lotte Arndal, der er indehaver af Arndal Spa & Fitness.

Find dit talje-hoftemål og se, om du er sund

Spis flere proteinerHåndtagene skyldes derfor tit og ofte, at vi spiser mere, end vi forbrænder. Det optimale madindtag har, ifølge hende, en lige fordeling mellem kulhydrater og proteiner. En fjerdedel af din tallerken skal bestå af produkter som æg, laks, tun eller frikadelle. Du vil opleve en større mæthed, og det koster mere for kroppen at nedbryde proteiner end kulhydrater.

- Vi har et varelager i kroppen, som først tilgodeser muskler, derefter lever og til sidst fedtdepoterne. Byt derfor det energitætte brød ud med protein og nøjes med et stykke brød om dagen, som du til gengæld har puttet godt med grønt på, siger Lotte Arndal.

Slankekur? Se hvad der virker

Træn taljen mindreMen også motionen kan gøre en forskel, ifølge eksperten. Med øvelser kan du gøre taljen mindre ved at træne de skrå mavemuskler og gøre dem kortere og strammere. Du vil derfor mærke en forskel i dit taljemål i forhold til dine jeans og nederdele.

- Du kan ikke punktforbrænde fedt, men du kan træne musklen i maven og få fasthed om taljen, der kan gøre maven strammere, siger Lotte Arndal.