Træning og kost

Skær ned på fedtet

af Lisa Bolting 20. oktober 2009
Når du vil tabe dig, skal den totale fedtstofmængde ned. Dette gælder både de gode og dårlige fedtstoffer.

Når du vil tabe dig, skal du især være opmærksom på, hvilken type fedtstoffer, du indtager. Her kan du læse om forskellen på umættede og mættede fedtstoffer.Mættede fedtstoffer - de dårlige De fedtstoffer, som der især skal skæres ned på, er dem, der kaldes mættede. De findes typisk i fede oste, fede mælketyper, fede kødtyper, wienerbrød, smør og i en del margariner.

Umættede fedtstoffer - de ikke helt så dårligeDet anbefales at bruge enkeltumættede fedtstoffer og flerumættede fedtstoffer - især fra de fede fisk.

Hvad gør du? At undvære fedtstof på brødet vil være det første gode skridt mod at spise fedtfattigt. Hvis det er svært, kan man bruge minariner, som indeholder mellem 35-40 g fedt pr. 100 g. Smør og plantemargariner indeholder ca. 80 g fedt pr. 100 g. Light naturel flødeoste - ca. 15 g fedt pr. 100 g - kunne være et andet godt alternativ under pålæg. Men allerbedst er det helt at undvære.

Hvad skal du gøre i stedet? Der skal i stedet gøres mere ud af at pynte det magre pålæg. I forhold til tilberedning anbefales det at anvende rapsolie eller olivenolie. Begge disse olier er varmestabile - de ændrer sig ikke under tilberedningen. Alternativt kan anvendes en oliemargarine. Selvom du anvender sunde typer til tilberedningen, skal du holde øje med mængderne. Anbefalet mængde er 1-2 tsk. pr. person.Af Lisa Bolting, klinisk diætist, SlankeDoktor.dkTilmeld dig FEMINA Slankeklub her

Læs også:

  • Bryd vanen - det slanker!
  • Hvordan kommer jeg i gang med mit vægttab?
  • 16 sunde mellemmåltider