Muskelmasse
Træning og kost

Sådan opbygger du ren muskelmasse (uden træning)

10. november 2021
af Christina Bølling og Thora Bruun Makita
Udgivet første gang 10. august 2017. Foto: Shutterstock
Muskelmasse kan faktisk opbygges med søvn, protein, kalorier og restitution. Lær mere om opbygning af muskler her.

Opbygning af muskler og muskelmasse

1. Kom mere protein i din mad:

Spis oksekød, linser, fisk, bønner og æg – det indeholder alt sammen masser af protein.

2. Spis nok

Du skal spise mere mad, hvis du laver hård, intensiv træning. Få ekstra kalorier fra grøntsager, frugt og sundt fedt.

3. Få mere søvn

En af de vigtigste ting for opbyggelsen af muskler er at få nok søvn – minimum 7 timer hver nat. Når du sover, får kroppen nemlig mulighed for at genopbygge sig selv.

4. Supplér med bouillon lavet på knogler

Knogler indeholder flere ting, der er godt for vores muskler: Protein, gelatine og mineraler.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Opprioritér hviledage

Du får ikke større muskler af at træne hver dag. Muskler har brug for tid til at regenerere.

Ideelt set skal du træne musklerne to-tre gange om ugen og lade der gå 48 timer imellem hver omgang. På hviledage vil yoga- og strækøvelser være godt for musklerne, mens de regenerer.