Træning og kost

Hold ferievægten med havregryn

af Marie Tromborg, alive.dk 7. juni 2011
foto: all over press
For mange er det svært at holde vægten på ferien. Ukendt mad og andre rutiner er problemet

En is bliver hurtigt til fem, og hvordan kan man være sikker på, at den mad man bestiller, ikke er fyldt med fedt?

Rigtig mange af os har svært ved at holde vægten nede, når vi rejser et par uger sydpå. Og det er ikke så mærkeligt, vurderer chefdiætist hos SlankeDoktor.dk Lisa Bolting.

- Mange af os har svært ved at holde vægten og rutinerne, når vi kommer væk fra hverdagen. Samtidig kan det være svært - selv med den bedste indstilling - at vælge et sundt måltid på menukortet, siger Lisa Bolting til alive.dk.

Husk nødpakkenHun opfordrer til, at man pakker en nødpakke, som man ved kun indeholder sunde ting og tager med på ferien.

- Der skal være fiberrigt knækbrød, en pakke rugbrød, en smøreost og havregryn. Så kan man spise af de ting imellem måltiderne i stedet for is og kager, og alligevel gå ud og spise til aften og frokost, siger Lisa Bolting.

Det sunde på menukortetOg når du så sidder på restauranten, så skal du med det samme vælge pomfritterne fra.

- Pomfritterne skal man absolut gå udenom. For at få nok grønt skal man huske at bestille f.eks. en tomatsalat, og sørg for at bede om at få olien ved siden af, så man selv kan dosere. Desuden kan man være ret sikker på ikke at få et meget fedt måltid, hvis man holder sig til fisk og kylling, siger Lisa Bolting.

Gåtur ved strandenHun mener også, at det er en god idé at lave nogle regler for sig selv hjemmefra, så man ikke hver gang man har lyst til en softice, skal nægte sig selv den.

- Hvis man har lavet reglerne på forhånd, så er det nemmere at acceptere, man ikke skal have f.eks. softice. Ligesom man kan lave en regel om at spadsere en tur langs stranden hver dag eller svømme 500 meter i swimmingpoolen om dagen, siger Lisa Bolting.

Læs Valget er dit: Tab dig eller tag på i sommerferien

Læs også:

Du skal hjælpe dit tykke barn