Sukkertrang: Her er de sundeste syndere
Træning og kost

Her er de fem sundeste sukkerfix

28. september 2011
Onsdag d. 28. september 2011 (redigeret d. 1. april 2020) - af Isabella Hindkjær, Foto: Panthermedia
Du behøver ikke boykotte lakridser og chokolade for at leve sundt. Se de sundeste syndere her.

Prøver du også desperat at undgå sukkertrangen sidst på eftermiddagen, og falder du i hver gang? Så er du som de fleste andre. Trangen til sødt har vi nemlig med os helt fra starten.

- Vi er født med en forkærlighed for den søde smag. Det er den, vi genkender først, og de hurtige kulhydrater giver os oplevelsen af at blive hurtigt opkvikket, fordi de går direkte i blodsukkeret. Samtidig lærer vi, at den søde smag af sukker trøster os, fordi den virker dulmende og tryghedsskabende, så vi opnår en form for lykkefølelse, siger diætist Lisa Bolting.

PRØV OGSÅ: Beregn dit BMI her

Undgå fedtet

Heldigvis behøver den søde tand ikke at stå i vejen for en sund livsstil. Du skal bare være selektiv i dit valg af søde sager - og nyde dem i moderate mængder.

- Kan man ikke undvære sukkeret, så sørg for at vælge den kalorielette og sundeste slags. Det gør man ved at styre uden om kage og mælkechokolade, hvor sukkeret er kombineret med mættet fedt. Fedtet tæller nemlig dobbelt i kalorier, så vælg i stedet sukkeret i den rendyrkede udgave, lyder anbefalingen fra Lisa Bolting, der her giver fem bud på et sundere og mere kalorielet sukkerfix:

1. Mørk chokoladeFedtindholdet i den mørke chokolade er lavere end i mælkechokolade, fordi der ikke er tilsat mættet fedt i form af mælk eller fløde. Samtidig er sukkerindholdet lavere, jo højere kakaoindholdet er. Bitterstoffet i kakaobønnerne gør også, at man bliver tilfreds af en mindre mængde mørk chokolade, end hvis man vælger mælkevarianten.

2. FlødebollerHovedparten af en flødebolle er skum, der består af æggehvider og sukker, og da både chokoladeskallen og bunden er meget tynd, betyder det, at fedtindholdet er lavt samtidig med, at kalorieindholdet er på et niveau, hvor man kan spise mere end man ville kunne af andre søde sager. Det betyder ikke, at flødeboller er slankemad, men det er en sundere løsning end for eksempel kager.

3. Tørret frugtDen tørrede frugt er i sagens natur en sundere løsning end de fleste former for slik og kager, fordi frugtens mange gode fibre er bevaret, da man blot har drænet frugten for vand. Det samme er sukkeret, der giver det søde fix, men det er også meget koncentreret, så kaloriemæssigt skal man holde sig til mindre mængder. Der er mange valgmuligheder inden for tørrede frugter som blandt andet tæller svesker, dadler og tørrede abrikoser

4. LakridsVælger man den rigtige lakrids, kan der være en stor kaloriemæssig gevinst at hente. En stærk salmiaklakrids eller Piratos kan man nemlig ikke spise lige så meget af som en blød finsk lakrids. Vælg gerne en variant, der er sej og hænger lidt i tænderne, så du reducerer dit indtag yderligere.

5. AbemadDen løsning de fleste tyer til for at stille deres sukkertrang, er et stykke frisk frugt. Sundhedsmæssigt, er det også klart den bedste løsning, fordi man får en masse gode fibre og vitaminer. For mange kan et æble dog være for lidt til at fjerne sukkerlysten, og derfor kan det anbefales at blande forskellige typer frugt. Lav for eksempel en lækker omgang abemad, der med sine forskellige smagsvarianter tilfredsstiller sukkertrangen bedre.

Har du svært ved at tabe dig, selvom du styrer uden om sukker og motioner regelmæssigt? Så kan det være dine ubevidste vaner, der er skyld i de overflødige kilo. Læs mere om, hvilke vaner der er værst.