kolesterol
Træning og kost

Har du styr på dit kolesterol?

29. august 2020
af Vivi Alström og redaktionen
Udgivet første gang 29. august 2017. Foto: Unsplash
Kolesterol er livsnødvendigt for vores celler og hormoner. Men i moderate mængder. Et for højt indhold af kolesterol kan i stedet føre til hjertesygdomme. Se her, hvordan du kan få en god balance og et sundt kolesteroltal med hjælp fra kosten.

Er mit kolesteroltal niveau for højt? Hvad er et normalt kolesteroltal på? Vi ved at spørgsmålene er mange. Nedenfor giver Mata Eliasson professor og overlæge dig svar på de vigtigste spørgsmål om kolesterol.

Hvad er kolesterol?

En del af kolesterolet producerer kroppen selv. Men vi får også en del via maden. Og i takt med at befolkningen i undersøgelsen har ændret deres madvaner og er gået fra fed kost til en kost med flere magre mejeriprodukter, mindre animalsk fedt, mere frugt, grønt og fuldkorn, er dødeligheden som følge af hjertetilfælde blevet halveret.

Kun en tredjedel af faldet skyldes medicin mod for højt kolesterol.

- Der findes altså stærkt videnskabeligt belæg for, at lavere niveauer af kolesterol mindsker risikoen for blodpropper i hjertet. Vores forskning viser, at kosten sænker kolesterolet og mindsker risikoen. 

Mats Eliasson pointerer, at det ikke handler om at skære ned på den samlede mængde fedt, men om at udskifte smør, fed mælk og rødt forarbejdet kød med magre mejeriprodukter, vegetabilsk fedt, nødder og flere grøntsager.

Men fedtets betydning for kolesterolet er omstridt: Mens de fleste forskere mener, at vi skal skære ned på fedt i form af smør og fløde, findes der også ny forskning, som viser, at et skifte til flerumættede vegetabilske olier ganske vist sænker kolesterolet, men af ukendte årsager ser det ikke ud til at beskytte mod hjerte-sygdomme. 

To typer kolesterol

LDL er den type, der aflejrer kolesterol på indersiden af blodkarrenes vægge, og det kaldes derfor for dårligt kolesterol.

HDL har derimod den modsatte effekt - nemlig at fjerne LDL fra blodstrømmen. Undersøgelser viser, at store mængder HDL kolesterol i blodet har en direkte sammenhæng med en reduceret risiko for udvikling af hjertesygdom. Derfor kaldes HDL for godt kolesterol.

nødder

LDL og HDL. Det første anses for skadeligt og skal holdes nede på et lavt niveau, det andet er sundt og må gerne lægge højt. Men hvad er den rigtige og forkerte mængde - og kan man selv påvirke den?

- I vores undersøgelse har vi set, at kolesterolniveau og dødeligheden som følge af hjertesygdomme er faldet kraftigt siden 1980´erne. Det skyldes hovedsageligt ændret livsstil, fremfor alt en omlægning af kosten, siger ansvarlig for undersøgelsen, Mats Eliasson, professor ved Umeå universitet og overlæge på medicinsk afdeling på Sunderby sygehus. 

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

12 måder at forebygge et for højt kolesteroltal

  1. Lad være med at ryge! En nyere dansk undersøgelse har vist, at midaldrende kvinder og mænd, som ryger, har en henholdsvis 2,2 og 1,4 gange øget risiko for at få et hjertetilfælde. Risikoen falder efter rygeophør og er som hos ikke-rygere efter fem år.
  2. Spis masser af grøntsager. Jo grovere, jo bedre.
  3. Spis fisk og fiskeolie (omega 3)
  4. Få godt med gode olier (for eksempel fiskeolie, hørfrøolie og olivenolie).
  5. Undgå transfedtsyrer og margarine (steg i smør eller kokosolie).
  6. Dyrk motion. Motion selv i mindre mængde (1,5 km gang dagligt) kan nedsætte forekomsten af hjertekar-sygdom.
  7. Spis masser af antioxidanter, især C-vitamin.
  8. Undgå overvægt. Pas især på æbleform - altså overvægt, hvor fedtet primært sidder på maven.
  9. Spis masser af fibre fra for eksempel grove grøntsager, frø, kerner og fuldkorn.
  10. Spis blodsukkerstabiliserende kost som for eksempel fisk (gerne fed som laks og makrel), kylling, fuldkorn, kerner, sunde olier og grøntsager.
  11. Undgå p-piller, fordi det gestagene hormon i p-piller øger risikoen for blodpropper. Især hvis man har forhøjet kolesterol.
  12. Undgå for meget sukker.

Kosten viser vejen til et sundt kolesteroltal

Forskernes konklusion er, at vi kan have overvurderet betydningen af helt og holdent at have udskiftet mættet fedt med flerumættet fedt. Meningerne er derfor delte, og det sidste ord er ikke sagt endnu. Og æg, som længe er gået for at være en rigtig kolesterolbombe, synes at være helt o.k. at spise for de fleste. 

- Æg påvirker kun kolesterol i mindre grad, siger Mats Eliasson. Et usundt kolesteroltal giver ingen symptomer. For at finde ud af det har man brug for en blodprøve. Skulle man ligge for højt i det dårlige kolesterol eller for lavt i det gode, skal man i første omgang forsøge at rette op på det ved at ændre livsstil - primært gennem kosten. 

- Man plejer ikke at sætte ind med medicin, hvis man ligger lidt for højt, men i øvrigt er sund og rask.

- Kolesterolsænkende statiner sætter vi først ind med, hvis værdien er for høj, og man også har andre risici for at få blodpropper i hjertet som for eksempel højt blodtryk, at man ryger, er overvægtig eller er arveligt disponeret, afslutter Mats Eliasson.