https://imgix.femina.dk/media/websites/qmag-dot-dk/website/egangsbilleder-2013/juli/2013-30-morgenmadsult-p.jpg
Træning og kost

Derfor er du allerede sulten igen

22. juli 2013
af Line Kalum Jarlkov, SlankeDoktor.dk
foto:shutterstock
Du har lige spist morgenmad, og så er du sulten igen! Dit valg af morgenmad er utrolig vigtig, fordi den afgør, hvordan du reagerer og har det resten af dagen.

Mange kan nikke genkendende til følelsen af sult om morgenen - selvom morgenmaden netop er indtaget.

- Hvis du allerede en halv time efter, at du har spist din morgenmad, føler sult, så kan det være to ting: Enten har du spist en morgenmad, der er for lidt mæthed i. Det kan fx være, at du har spist for fiberfattigt eller at proteinindholdet var for lavt. Eller også er det en vane, du skal have brudt. Hvis du er vant til at få noget at spise hurtigt igen, vil din hjerne og mave skrige efter mere mad. Her kan det være en stor hjælp, at prøve at sige til dig selv, at du får din morgenmad, og så får du igen et mellemmåltid midt på formiddagen, fortæller diætist Lisa Bolting.

Tab dig med Q Slank

Kæmper du en evig kamp mod de ekstra kilo? Du er langt fra den eneste, og nu kan du med SlankeDoktor få støtte og opbakning fra et af Danmarks største slanke-communities.

Q Slank er et samarbejde mellem Q og SlankeDoktor, og bliver du medlem her får du både personlig diætist og kostplan, Danmarks bedste kalorieberegner og adgang til over 5000 opskrifter online.

Vil du møde nye bekendtskaber samtidig med du smider de overflødige kilo? Så bliv medlem af Q Slank nu ved at klikke her

Nem vægttab - lær hvordan du snyder appettiten her

Spis fibre og proteiner

Er du mæt på en sund måde fra dagens start, vil du lettere kunne sige fra over for usunde og fedende fristelser på din vej. Et stabilt blodsukker og en god fornemmelse i maven er helt grundlæggende. Derfor skal din morgenmad - som resten af dagens måltider - bestå af en sammensætning af fibre og protein.

- En god start på dagen kan for eksempel være en portion havregryn og et glas mager mælk eller havregrød kogt på mælk, en tyk skive rugbrød med mager ost eller æg, en portion mager surmælksprodukt med et pænt lag fiberdrys eller en hjemmebagt grovbolle med magert pålæg og mager ost. Variér gerne dit valg af morgenmad, så du ikke kører surt i havregrøden, for så kommer du nemmere til at synde i dagens løb, siger diætisten.

Få den proteinrige morgenmadsopskrift fra Thomas Rodes stenalderkostplan

Hvorfor er en sund morgenmad så vigtig?

Når du står op om morgenen, vil dit blodsukker være lavt, fordi det er længe siden, at du har spist.

- Din krop vil have brugt af sine reserver af sunde proteiner og fedtstoffer, for at reparere sig selv imens du sov. Så kroppen er bogstaveligt talt sulten på mere end én måde efter sunde fødevarer, så du kan få energi til en god dag og den kan få de nødvendige byggeklodser til at holde dig glad og sund, fortæller Lisa Bolting.

Så spis et ordentligt morgenmåltid, og sørg for gode, faste mellemmåltider i løbet af dagen.

Læs også