Træning og kost

Den nemme derhjemme: Katten

af Karen Pallisgaard 13. november 2012
Katten er en velkendt øvelse i både yoga og pilates, og den smører din rygsøjle og virker afstressende. Lav den gerne hver morgen og aften i et par runder ad gangen

Sådan gør du:1. Stå på alle fire med hænderne lidt fremme foran/under skuldrene, og knæene lige under hofterne. Hold dit naturlige lændesvaj og det naturlige nakkesvaj.2. Lad maven hænge ned som en sæk - tungt og uden muskelaktivitet.Ånd ind, og bliv her uden bevægelse.Ånd ud, og træk navlen op mod rygsøjlen - lav en bred, flad mave. Hold det naturlige lændesvaj - som et korset, der bindes nedefra og hæftes omme på ryggen. Du har nu fat i den tværgående mavemuskel.Prøv også: 5 gode yogastillinger3. Ånd ind, og bliv her uden bevægelse.Ånd ud, og træk halebenet ind under dig - kip bækkenet, som en hund, der stikker halen mellem benene. Mærk, at hofteben og ribben kommer tættere mod hinanden. Du har nu fat i de skrå mavemuskler.

4. Ånd ind, og bliv her uden bevægelse.Ånd ud, og fortsæt krumningen af ryggen hele vejen op. Forestil dig rygsøjlen set fra forsiden. Træk skambenet op mod ribbenene, og skub navlen op mod loftet. Træk brystkassen op under dig, og kig ind på navlen som det sidste.5. Ånd ind, og bliv her uden bevægelse.Ånd ud, og ret ryggen ud - hold fast i mavens muskler, samtidig med at du trækker hovedet godt fremefter og halen godt bagud. Du har nu fat i den lige mavemuskel.Kombiner løb og yoga - det giver både power, kondi og smidighed