Træning og kost

Brug vinteren sundt - lav dine egne spirer

af Kost- og ernæringsterapeut Tine Grandjean 2. november 2014
foto: All Over
Nu er det ved at være vintertid og dermed indetid. Vi trækker tit sammen i sofaen og hygger med varm kakao og hjemmebag. Det er også en hyggelig og dejlig måde at være sammen på, men har du lyst til at udvide hjemmesyslerne lidt, så er her en idé til at dyrke sunde og sjove spirer.

Hvorfor selv lave spirer?

Fordi de smager meget bedre end dem vi køber i butikken. Fordi det kan foregå i selv det mindste køkken. Det er en meget billig måde at få vitaminer, mineraler, proteiner og fedt på. Samtidig er der masser af læring i at se en spire vokse frem. I kan prøve at sætte nogle stykker i fugtig jord i en lys vindueskarm.

OM TINE GRANDJEAN

Tine kan bookes til individuelle konsultationer, undervisning og foredrag. Læs nærmere på www.sundmedmad.dk

Tine har arbejdet med sundhedsfremme og forebyggelse i 18 år.

Er uddannet Ernæringsterapeut, Professionsbachelor i ernæring, Kerneterapeut og løbende kurser ved DET, Skolen for psykosomatik og CET.

Har de seneste 9 år arbejdet som ernæringsterapeut med behandling af sygdomme og ubalancer.

Medlem af:Danske Ernæringsterapeuter (DET), Dansk Selskab for spiseforstyrrelser (DSS),Samt Registreret Alternativ Behandler (RAB)

Se mere om Tine på hendes hjemmeside Sundmedmad.dk

 

KØB TINE GRANDJEANS BOG: ELSK MADEN

Pris: 149,95

Se mere her

 

Sådan laver du bønnespirer

Linser, luzernefrø, adzukibønner eller mungbønner lægges i blød i vand i et døgn. Vandet kasseres og linserne/bønnerne skylles Herefter kommes de i en si. Sien anbringes over en skål vand. Det dækkes med et vådt viskestykke. Bælgfrugterne skylles dagligt og klædet holdes fugtigt.

Efter 3-5 dage har I de fineste spirer. Proteiner, vitaminer og mineraler samt masser af vitalitet lige ind i munden. Spirer er gode i en sandwich, i wokretter og diverse salater. Spirer er også gode i kina- og thai-mad.

Du kan faktisk godt eksperimentere med alle bælgfrugterne. Alle har de potentialet til at spire. Borlottibønner er meget smukke, fordi de er marmorerede i bløde nougatbrune nuancer. De bevares flot, når bønnen spires frem for at den koges.

>> Få Tines opskrift på en sund salat med spirer her

Andre frø kan også spires

Rødbede og broccolifrø kan bestilles ved et frøfirma eller på planteskolen. Særligt rødbedespire er meget flotte, fordi de har den dybe vinrøde farve. De spires også i en si under et fugtigt klæde. De er meget næringsrige og nogle forskere har opdaget, at de har så mange gode stoffer, at de kan dæmpe inflammation og forebygge kræft og hjertekarsygdomme.

Men der er meget mere til det!

Sammen med børn er spiring en opdagelse af forudsætningen for liv på vores jord. At opdage selve plantens fødsel. At vide, at du kan sætte frø, passe dem, se det grønne gro. Spiring er forudsætning for vores eksistens. Selve fundamentet for vækst og formering af vores vigtigste fødekilder. Grøntsager, korn, frugt. Og derved også for kød eftersom dyrene lever af planteriget.

Lav dit eget spire-laboratorium

Karse er en klassiker, vi alle kender. Den er et rigtigt fint eksempel, fordi det er så enkelt og resultatet viser sig hurtigt. Mange frø fra frugter og grøntsager kan man lægge i vand i et døgn og herefter så i lidt jord.Peberfrugtkerner, Chilifrø, æblekerner, hvidløgsfed og avocadosten er nogle af dem jeg har fået til at spire og vokse. Lav et eksperiment med forskellige potter, navneskilte og forskellige frø og sten. Se hvad der virker og hvad der ikke virker. Det kan blive et helt spire laboratorium.

 

 

Bedste hilsnerTine

Måske kan Tine hjælpe dig med gode råd? Skriv til hende på www.sundmedmad.dk