Træning og kost

6 fif der booster din forbrænding

10. april 2011
af Caroline Fibæk
Foto: Istock
Hvis du vil tabe dig, er det vigtigt, at du forbrænder mere energi, end du indtager. Og for at hjælpe det på vej kan du stimulere omsætningen i kroppen – dit stofskifte – så du øger din forbrænding

1. Dyrk motion Når vi bevæger os og bruger musklerne, øges dannelsen af stofskiftehormoner, og vores celler reagerer samtidig mere effektivt på disse hormoner. Motion bedrer også kredsløbet, hvilket fører flere næringsstoffer ind i vores celler og dermed booster vores stofskifte.

2. Sved At svede - enten som følge af træning eller sauna - øger din forbrænding og afgifter samtidig kroppen for affaldsstoffer, som kan hæmme dannelsen af stofskiftehormoner.

Køkkenvægt

Hold styr på, hvad du spiser. Køb køkkenvægt med kalorieberegner i feminashoppen.dk

3. Indtag Urter, tang og te Flere forskellige urter styrker din forbrænding, bl.a. chili, gurkemeje og ingefær. Tang indeholder meget jod, som er essentielt for et velfungerende stofskifte. Grøn te har også vist sig at booste forbrændingen.

4. Spis mindre, men oftere Spis gerne 5-6 mindre måltider fordelt over dagen, i stedet for 3 store måltider. Det holder din forbrænding stabil.

5. Stabilisér dit blodsukker Udeluk alt sukker, hvidt brød og stivelsesholdige produkter som f.eks. pasta, kage og hvide ris. Mangel på mineralerne krom og vanadium kan bl.a. give ustabilt blodsukker.

6. Sov nok Sover du mindre end 7 timer i døgnet, nedsættes dannelsen af hormoner, som stimulerer vores stofskifte.

Relevante links Tab dig med en kostplan Tænk dig sund, slank og super rask