Træning og kost

5 nemme måder at få mere omega-3 naturligt

af Caroline Fibæk 2. oktober 2012
Foto: Pantherstock
Omega-3 er en af de super sunde olier, du bør spise hver dag. Men alt for mange danskere får alt for lidt at denne fedtsyre, som bl.a. er godt for hjerte og kredsløb og modvirker gigt og inflammation

Spis fisk Fødevarestyrelsen anbefaler, at du spiser fisk to gange om ugen til dit hovedmåltid. Eller én gang om ugen til dit hovedmåltid og næsten hver dag som pålæg. Variér mellem fede fisk, f.eks. laks, sild og makrel, og magre fisk, f.eks. torsk, tun og rødspætte. I løbet af en uge skal du have 200-300 g fisk.Læs også: Gå dig i form på 15 minutterHampefrø og -olieHamp anerkendes af WHO som en fødevare med det optimale forhold mellem omega-6- og omega-3-fedtsyrer, nemlig 3:1. Dette forhold menes at være ideelt til at fremme helbredet på langt sigt ved at mindske sandsynligheden for udvikling af hjerte-kar-sygdom, diabetes og depression.ChiafrøChia - også kaldet salba - er små frø, som er rige på omega-3-fedtsyrer og fibre. Gram for gram indeholder chiafrø 8 gange mere omega-3 end laks, 4 gange flere fibre end hør, 6 gange mere kalk end sødmælk, 30 % flere antioxidanter end blåbær og 15 gange mere magnesium end broccoli.Læs også: Det fede omega forholdHørfrø og -olieGyldne hørfrø siges at have et højere indhold af omega-3-fedtsyrer end de mere almindeligt dyrke­de brune hørfrø. Gule hørfrø er en af de rigeste kilder til de værdifulde omega-3-fedtsyrer, i og med 48 % af hør­frøets fedtindhold er omega-3, hvilket svarer til 1,6 kg laks baseret på 50 g gul hørfrø dagligt.Alger Spirulina er en næringsrig alge, som indeholder vitaminer, mineraler, antioxidanter og alle de essentielle aminosyrer. Spirulina er en blå-grøn alge, som har eksisteret siden tidernes morgen. Den indeholder bl.a. fedtsyrerne omega-3 og omega-6, betakarotin, alfa-tokoferol og fuldgyldigt protein.Læs også: Spis dig til fastere bryster