Hvad sker der efter overgangsalderen
Overgangsalder

Hvad sker der efter overgangsalderen?

24. januar 2022
af Annette Aggerbeck
Udgivet første gang i 2015. Foto: Unsplash
Er der gener efter overgangsalderen? Og hvad kan man glæde sig til, når det er ovre? Husk på, at overgangsalderen "bare" er en overgang. Læs med her, hvor læge Søs Wollesen fortæller om livet efter overgangsalderen. Du har noget at glæde dig til.

Begynder du så småt at kunne vinke farvel til overgangsalderen og dens mange plager? Så har du noget at glæde dig til:

- De fleste ting falder på plads igen, når du er ude af overgangsalderen. Der er skrevet og sagt meget om overgangsalderen og alle de medfølgende plager, men der har ikke været så meget fokus på livet efter.

- Og det er synd, for der er mange fordele forbundet med livet efter overgangsalderen, som jo drejer sig om resten af livet, forklarer Søs Wollesen, der er læge og blandt andet har skrevet en bog om overgangsalderen, »Fri mig for flere hedeture«.

Hvornår stopper overgangsalderen?

Når du har haft 12 på hinanden følgende måneder uden menstruation, er du på vej ud af overgangsalderen. Så kommer nogle år, hvor dine hormoner skal finde et nyt leje. Østrogenproduktionen er lav i nogle år efter den sidste menstruation.

Postmenopausen varer fem-ti år, men for de fleste kvinder går der omkring fem år, hvor hormonerne er ved at have fundet en ny balance, og hvor der stort set ingen kvindelige kønshormoner bliver danner i æggestokkene. Kroppen indstiller sig på ny tid.

Hvad sker der i kroppen efter overgangsalderen?

Din krop har været igennem en masse forandringer, der har betydet hede- og svedeture, humørsvingninger, tørhed i skeden, hyppige blærebetændelser og dårlig hukommelse, som er de mest typiske af de omkring 200 gener i forbindelse med overgangsalderen.

Du producerer også færre og færre kvindelige kønshormoner. Faldet i østrogen fortsætter 10-15 år efter menopausen, altså tiden efter sidste menstruation, indtil det stabiliserer sig på et minimumsniveau, når du er omkring 60-65 år.

Som følge af den dalende produktion af kvindelige kønshormoner stiger risikoen for en række sygdomme. Det er derfor ekstra vigtigt at holde sig sund ved at dyrke motion og spise fornuftigt.

Før denne alder er der dog for de fleste kvinders vedkommende etableret en ny hormonbalance, og de fleste har færre eller ingen overgangssymptomer. Og så er der altså de famøse fordele, du kan se frem til.

Flere fordele efter overgangsalderen

Ifølge Søs Wollesen kan du glæde dig over både psykiske og fysiske forbedringer, når du er kommet igennem overgangsalderen eller et godt stykke på den anden side af menopausen:

– En af fordelene er, at du begynder at huske bedre igen. Det er lidt, ligesom da vi fik børn og ammede, hvor vi gik rundt i en tåge, der lettede, da vi holdt op med at amme. På samme måde begynder du at kunne huske bedre, når du kommer ud på den anden side af overgangsalderen, forklarer Søs Wollesen.

Og hvor det var svært at tabe sig i overgangsalderen, er det ikke længere helt så svært.

træning vægttab overgangsalder

I den nye livsfase begynder det dog at blive vigtigt, at du ikke er for tynd, fordi du har brug for østrogen, og det får du primært fra kroppens fedtdepoter efter overgangsalderen. Så sørg gerne for at have fem trivselskilo på din krop, råder lægen.

En anden god nyhed er, at vi ikke nødvendigvis får skrøbelige knogler, bare fordi vi bliver ældre.

Giv dine knogler et boost

- Det største fald i knoglemassen sker i årene omkring og nogle år efter den sidste menstruation. Herefter finder hormonerne en ny balance.

- Vi nedbryder og opbygger hele tiden knoglemasse, og efter overgangsalderen bliver nedbrydningen ikke så meget større end opbygningen. Så hvis du styrketræner og spiser rigtigt, kan du sagtens have stærke eller få stærkere knogler, hvis du aldrig har haft fokus på det før.

Sex efter overgangsalderen

Efter overgangsalderen kan du dog forsat opleve tørhed i skeden, og her anbefaler Søs Wollesen, at du bruger glidecreme ved samleje.

- Det er vigtigt at holde gang i sexlivet, fordi det frigiver forskellige gavnlige hormoner, som for eksempel dopamin og endorfin. Disse hormoner gør dig glad og får kroppen til at slappe af.

- Selv om du ikke har lyst, så prøv alligevel at have sex, eller stimuler dig selv. De positive processer, der sker i kroppen under sex kan nemlig mindske noget af tørheden. Det kan også stimulere sexlysten, forklarer Søs Wollesen.

Accepter dit nye liv

Mange kvinder oplever, at de efter overgangsalderen får en anden psykisk tilgang til sig selv, og at de slapper af på en ny måde.

De oplever en anden balance og harmoni end tidligere i livet, nu hvor de har mere tid til sig selv og ikke længere har børn at tage sig af. Men samtidig er det vigtigt at acceptere, at livet nu ser anderledes ud.

Hvad sker der i kroppen efter overgangsalderen

- Ligesom med andre faser i livet handler det om at acceptere dig selv, og den livsfase, du befinder dig i. Det gælder om at få det bedste ud af livet og ændre det, du ønsker at gøre noget ved. Det er vigtigt, at du passer godt på dig selv, sørger for at have et godt socialt liv og spiser sund kost og dyrker motion.

- Livet er ikke slut, når du er færdig med overgangsalderen – tværtimod. Men det kræver, at du har fokus på at skabe dig et godt liv, og at du er indstillet på at gøre noget for at få det, fortæller Søs Wollesen.

Kosten efter overgangsalderen

Som nævnt tidligere er det vigtigt, at du fastholder en sund og nærende kost. Søs Wollesen anbefaler, at du især går efter bælgfrugter og kerner.

Spis fuldkorn i form af byg, rug og spelt, da det er med til at holde dig i gang og give dig vitalitet.

- Fuldkorn indeholder blandt andet kræftforebyggende stoffer, og så er de vigtige for fordøjelsen, som kan blive træg, fordi produktionen af østrogen aftager.

- Det er derfor også vigtigt med udholdenhedstræning, så du motionerer tarmene udefra. Kerner, fibre og mælkesyrebakterier kan så motionere dine tarme indefra og styrke dit immunforsvar, siger Søs Wollesen.

Tjek på tallene

Selv om du aldrig har haft problemer med hverken kolesterol eller blodtryk, anbefaler Søs Wollesen, at du en gang om året får målt blodtryk, højde og kolesteroltal.

To-tre år efter sidste menstruation får nogle kvinder nemlig – til deres store overraskelse – pludselig forhøjet kolesterol og/eller blodtryk. Du kan også forebygge ved at spise en masse kål, grønne grøntsager og røde ris.

Hun anbefaler også, at du spiser masser af krydderurter og sørger for at få nærende olier. Her er det vigtigt, at du vælger omega-3-fedtsyrer frem for omega-6-fedtsyrer.

- Omega-3-fedtsyrerne er essentielle fedtsyrer, som kroppen ikke selv danner, men som er væsentlige for en lang række processer i kroppen, blandt andet hormonproduktionen. De er også gode for hjerne, øjne, led og nerver.

- Efter overgangsalderen har vi en øget tendens til at få små inflammationer i kroppen, og omega-6 danner stoffer, som kan vedligeholde de processer. Styr derfor efter omega-3, som du også får mere ud af, hvis du mindsker indtaget af omega-6.

Overgangsalder kost

Mange kvinder får desuden et øget kortisol-niveau i kroppen efter overgangsalderen. Kortisol er et stresshormon, så det er vigtigt, at du øver dig i at slappe af, så det ikke slider for meget på kroppen.

Husk også at spise kulhydrater. Mange af os tror, efter tidens trend med proteinrig kost, at vi skal holde os fra kulhydrater, men ifølge Søs Wollesen er kulhydrater gode for vores hud.

Eksempelvis i form af rodfrugter, der indeholder et forstadie til hyaluronsyre, et populært antiage-stof, som vi med alderen selv producerer væsentligt mindre af.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Sværger du til kosttilskud, anbefaler lægen ginseng, da det gavner flere organer, hormoner og hjernen.

Hun anbefaler desuden kosttilskud i form af urterne rosenrod og astragel, især i perioder, hvor du føler dig en smule presset.