Krop & velvære

Slip af med tantepuklen: 4 øvelser til at træne den væk

Start det nye år med en sund holdning! Her får du fire øvelser, der mindsker tantepuklen

Vi vil alle sammen gerne tage os bedst muligt ud - og derfor er en "tantepukkel" da også de færrestes idé om en flot figur. Heldigvis er der øvelser, man kan lave - både for at undgå den - og hvis skaden allerede er sket...

Derfor får du tantepukkel

Du overbelaster området omkring din syvende nakkehvirvel, når du har en dårlig holdning – det sker, hvis dit kindben er mindst fem centimeter foran nøglebenet. Nakkehvirvlen vil forsøge at forstærke sig selv ved at danne brusk og fortykke ledbåndene efter en periode med for meget overbelastning, hvilket kan blive til en pukkel.

SE OGSÅ: 4 øvelser, der fjerner mormorarmene

Hvad er en god holdning?

Den optimale holdning omkring hals og nakke er, at kindbenet er nul til tre centimeter udenfor nøglebenets inderste kant. Tjek det selv: tage en lineal, sæt den lige ud for toppen af brystbenet og lad så en kæde hænge ned fra kindbenet. Der hvor kæden rammer linealen, aflæser du, hvor mange centimeter, kindbenet er længere fremme end brystbenet.

Klik dig igennem galleriet for at se de fire øvelser

Galleri: 4 øvelser - slip af med tantepuklen

Læs mere om: