Krop & velvære

Powernap gør dig klog og glad

af SØNDAGs sundhedspanel, SØNDAG, Aller Media 6. september 2013
Foto: Panthermedia
Få 6 tips til, hvordan du får den bedste powernap, der både gør dig klog og glad

Har du også lyst til at tage en powernap i løbet af eftermiddagen, men undertrykker du lysten til lidt søvn, fordi det ikke lige passer ind i programmet.Måske skal du overveje alligevel at finde tid til en powernap.Ny forskning fra University of Californien i USA viser nemlig, du ikke bare bliver friskere af at tage en lille middagslur. Den øger faktisk også din intelligens, skriver det svenske sundhedsmagasin MåBra.Sov godt - her er 4 kendte søvnmyterForskningsresultaterne viser, at vi bliver 20 procent klogere efter at have sovet en lur på en time midt på dagen. Korttidshukommelsen bliver renset, og vi har lettere ved at tage imod ny information.Andre forsøg viser dog, at mindre også kan gøre det, og måske er endnu mere effektivt. Og selv et par minutters slumren har en opkvikkende effekt.6 gode råd til den bedste powernap1. Det mest effektive tidspunkt for en lur er et sted mellem 13 og 15.2. Bare slap af. Lad være med at tænke, nu skal jeg sove. Det kan være rigeligt bare at hvile og falde hen et par minutter.3. Tag noget varmt over dig, da kroppen sænker sin temperatur, når den hviler.4. Vær sparsom med kaffe og andre koffeindrikke, inden du tager en middagslur, da koffeinen kan forstyrre din søvn.5. Stil dit vækkeur på mobilen på 30 minutter, så du ikke sover for længe. Ellers kommer du ned i en dyb søvn og bliver træt i stedet for kvik.6. Er du på arbejde, så prøv at finde et roligt sted. Hvis det ikke er muligt, så lyt til lidt rolig musik gennem høretelefoner.Søvn er vigtig, når du skal tabe dig