Krop & velvære

Kvinder bør sove længe, mens mænd skal stå tidligt op, viser nyt studie

Vi kan jo ikke argumentere mod forskning, vel?

De fleste par med morgenglade småbørn eller hunde, der trænger til at blive luftet, har haft diskussioner om, hvis tur det er til at stå tidligt op.

Toårige er ofte lysvågne og hopper i senge fra klokken fem hver lørdag, mens du helst gerne vil blive liggende og sove til klokken 10. Mindst.

Nu viser et nyt studie, at det er bedst, hvis manden står tidligt op, mens kvinden bør sove lidt længere om morgenen. Og vi kan jo ikke argumentere mod forskning, vel?

Studiet er publiceret i Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism, og viser at kvinder, der kan sove længere om morgenen reducerer risikoen for at få diabetes. Derudover viser studiet også at mænd, der sover længe om morgenen kan opleve den modsatte effekt, og at det øger risikoen for at få sygdommen.

Studiet, som har undersøgt 800 mennesker, fandt altså en sammenhæng mellem mængden af søvn, køn og insulinniveauet i kroppen.

LÆS OGSÅ: 8 tips til at sove godt

Vigtigt med nok søvn

Nogle eksperter er dog ikke helt overbeviste om, at det at sove længe om morgenen i sig selv har en helbredsmæssig gevinst.

- Søvn er vigtigt for et godt helbred, og flere studier peger på, at for lidt søvn er koblet til blandt andet øget vægt og diabetes. Min første tanke er derfor, at resultaterne skyldes at kvinderne er i søvnunderskud, og ved at ligge længere i sengen kompenserer for dette, siger Bjørn Bjorvatn, som er søvnforsker og læge ved Bergen Søvncenter og professor i medicin med Universitet i Bergen.

- Så det er klogt at sove længe?

- Det er klogt at sove nok, til du er udhvilet, men det kan jo også opnås ved at gå tidligere i seng om aftenen. Jeg tror, det drejer sig om at få søvn nok, og ikke nødvendigvis om at sove længe om morgenen, siger Bjørn Bjorvatn.

Få 8 numre af femina fra kun 229 kr - ingen binding! Få vores tilbud her

Kvinder har øget søvnbehov

Flere studier peger på, at søvnbehovet varierer lidt mellem kønnene – hvilket kan være en af årsagerne til, at kvinder i studiet oplevede et bedre helbred, hvis de sov længe om morgenen.

- Nogle studier tyder på, at kvinder kan have et øget søvnbehov, men at kvinder også oftere oplever søvnløshed. Nogle har kun behov for lidt søvn, men fælles for alle er, at for lidt søvn er usundt. Ud fra hvad jeg kender til, så har kun få studier vist, at lidt søvn er associeret med godt helbred, siger Morten Engstrøm, som er forsker ved Instituttet for neuromedicin og bevægelsesvidenskab, NTNU.

Søvnbehovet er meget individuelt, men søvnbehovet stiger med fysisk aktivitet – noget som er sundt. Øget søvnbehov kan også skyldes forskellige helbredsmæssige problemer.

- Uafhængigt at køn, bør man finde sit søvnbehov, og sørge for at man får dækket det, siger Morten Engstrøm.

LÆS OGSÅ: Dét gør søvn for din sundhed

Sådan falder du tidligt i søvn

Er du en af dem, som kæmper med at falde i søvn om aftenen, og derfor har behov for at sove hele morgenen?

- Vanskeligheder med at falde i søvn forebygges ved en stabil døgnrytme, lys og aktivitet tidligt på dagen, ro og mere dæmpet belysning hen mod aftenen, og et mørkt og indbydende soverum, som man glæder sig til at gå ind i, når man begynder at blive træt, forklarer Morten Engstrøm.

Han mener også, at det kan være sundere, hvis man tager det med ro i et par minutter, efter man er vågnet - og derefter gradvist kommer i omdrejninger, så man undgår en panisk start på dagen.

- Lidt tid til omstillingen er nok ikke så dumt, men at ligge til langt ud på formiddagen er ikke sundt, fordi man er afhængig af at have en døgnrytme, som er tilpasset et fast job og børnenes hverdag i skolen, siger han.

Læs mere om: