Krop & velvære

Er tyk virkelig det værste, man kan være?

På trods af kropspositivismens forfriskende vinde over store dele af den vestlige verden betragter vi stadig ordet tyk som en fornærmelse og nedsættende kommentar. Når det i virkeligheden blot burde være en beskrivelse på linje med "fregnet" eller "høj". Men i en kultur, hvor modviljen mod den fyldige krop stadig fylder meget, er der nok lang vej igen, før vi kan bruge ordet neutralt.

”Velkommen tilbage, har du haft en god ferie? Du ser så flot tyk ud?” 
 
”Tusind tak! Ja, jeg har stornydt det, spist is, drukket rosé, slappet totalt af og fået ro i hovedet.” 
 
”Neeej, hvor skønt for dig …”
 
Ej, vel? De færreste ville få et lille skævt, stolt smil på læben ved at blive kaldt tyk (prøv at indsætte ordet ’slank’ i stedet, og mærk følelsen i kroppen …). Med en stadig massiv eksponering i tv, på film og de sociale medier af den slanke, veltrænede krop som den ’rigtige’ og den efterstræbelsesværdige synes dette scenarium ikke realistisk i nærmeste fremtid. Ej heller, når de tykke bliver kaldt usunde, dovne, en selvskyldig belastning for sundhedssystemet, fællesskabet og finanserne i statskassen og … puuh, var det ikke, fordi de var modvillige over for motion, burde de løbe skrigende væk. Selv kommunen kan nægte at tage stilling til for eksempel sygedagpenge, før en person har tabt sig. Der ligger en generel formodning om, at er du tyk, er du også usund. Og det er vel at mærke hundrede procent din egen skyld. 
 
 
 

Mange andre tal end BMI er vigtige

Vi har alle vores laster, de tykkes last er umiddelbart ret synlig og derfor nem at pege fingre ad. Og pege fingre gør vi, fordi vi ofte begår den fejl at sætte lighedstegn mellem tyk og usund. Signild Vallgårda er professor ved Københavns Universitets Institut for Folkesundhedsvidenskab, hvor hun forsker i overvægt, og adspurgt, om man kan være tyk og sund samtidig, lyder det fra hende:
 
— Det kan man sagtens, men inden for en vis grænse. Der er øget risiko for for eksempel diabetes 2 og hjerte-kar-sygdomme ved svær overvægt. Men undersøgelser viser, at der er højere dødelighed blandt de tynde og normalvægtige end blandt de let overvægtige. Det vil sige, at dødeligheden ikke er lavest hos dem med en BMI mellem 18 og 25, men hos dem med en BMI lige over 25. Forskning viser også, at det er mere usundt at være fysisk inaktiv end at være overvægtig. 
 
Der er andre tal, der siger lige så meget, måske endda mere, om vores sundhedstilstand end vores Body Mass Index – se blot her: 
 

Blodtryk

Dit blodtryk er enormt vigtigt, da det hænger sammen med dit hjertes sundhed, og det tal, du får at vide hos lægen, er ikke bare tilfældigt. Er det for højt, kan det i værste tilfælde føre til en blodprop.
 

Dine kolesterol-værdier

Høje kolesteroltal afhænger ikke kun af din vægt, din størrelse, form eller BMI, og har du for meget af det dårlige kolesterol, kaldet LDL, kan det føre til åreforkalkning og blodpropper. Det kan ikke mærkes, om du har forhøjede kolesteroltal, så få det tjekket hos lægen. 
 

Væskebalance

Nej, du behøver ikke som udgangspunkt at drikke otte glas vand om dagen, for det afhænger af dit personlige aktivitetsniveau, det klima, du bor i, og andre faktorer. Men det er vigtigt, du har en god væskebalance, så tjek, om din urin er lysegul, er den mørkere, bør du drikke mere. 
 
 

Fysisk aktivitet

Selv om du ikke hopper svedende rundt i et fitnesscenter, er der masser af måder at få motion på såsom en lang gåtur, yoga eller dagligdags aktiviteter. Ja, bare at tage trappen i stedet for elevatoren er en begyndelse. Husk også, at det at dyrke motion ikke behøver at være for at tabe vægt eller få en anden figur, det kan være for at vedligeholde dine knogler, dit hjerte og for at mindske risikoen for et hav af sygdomme og lidelser. 
 

Søvn

Mindre søvn betyder et kortere liv. Så enkelt kan det siges. Vi har brug for en god nats søvn af utallige helseårsager, blandt andet er vi i større risiko for at få diabetes og kræft, hvis vi konstant er i underskud for søvn. Du får mindre sexlyst, bliver hurtigere forkølet og er i større risiko for trafikulykker …
 
 

… og glem ikke dit mentale helbred

Nej, der er ikke noget tal, der er knyttet til for eksempel angst eller depression, men dit psykiske helbred er lige så vigtigt som dit fysiske. Hvad enten du går i terapi, dyrker meditation, forkæler dig selv, dyrker motion eller tilbringer tid sammen med venner og familie, så husk, at det at holde dit sind i balance er langt vigtigere end et tilfældigt BMI-tal.