Krop & velvære

Det skal du spise hvis du vil have mere sexlyst

af Petrusjka Jeiner 15. februar 2013
Foto: Panthermedia
Det lyder næsten for godt til at være sandt, men visse madvarer har ry for at virke lystfremmende. Her får du 8 typer mad der giver mere sexlyst

Ikke i aften skat. Jeg er træt, optaget af noget vigtigere, stresset eller tør som sandpapir.

Undskyldningerne er mange, og vi kender vist alle til svingende lyst til sex. Og netop at det kniber med lysten, bekræfter en nyere svensk undersøgelse, hvor hele 41 pct. svarede ja til, at de i perioder oplever problemer med sexlysten.

LÆS MERE: Faktisk kan din libido ende i dybfryseren, hvis du kun dyrker sex, når du har lyst. Læs hvorfor lige her!

Men faktisk skal man ikke gå længere end til køleskabet for at finde hjælp til at booste sexlysten.

Elskovsføde er i årtusinder blevet brugt til at krydre kærlighedslivet, og her kommer SØNDAG sundhedsekspert Rikke Goerlich med 8 typer mad, der alle kan hjælpe dig, så du og din partner kan få lysten tilbage igen.

ØSTERS

Østers er den vel nok bedst kendte elskovsføde. Det høje indhold af zink er essentielt for produktionen af både sæd og det mandlige kønshormon testosteron.

LÆS MERE: Er du i tvivl om, hvordan du skal tilberede østers, så får du her opskriften

HVIDLØG

Hvidløg forbedrer blodtilførslen til kønsorganerne hos både mænd og kvinder.

BANANEN

Bananens form er ikke kun en typisk fallos, også dens indhold af kalium og vitamin B øger energiniveauet. Desuden indeholder bananer enzymet bromelain, som øger lystfølelsen og hæmmer impotens.

NØDDER

Nødder indeholder mange fedtsyrer, som er essentielle for produktionen af både mandlige og kvindelige kønshormoner, som igen er styrende for vores sexlyst. Hertil kommer, at nødder indeholder aminosyren L-Arginin, som er en vigtig medspiller i blodgennemstrømningsprocessen og dermed har betydning for erektionsevnen.

Mad kan ikke kun påvirke sexlysten. I bunden af artiklen finder du 7 fødevarer, der booster din træning

FIGNER

Figner hører også til gruppen af elskovsføde, på grund af indholdet af aminosyre, der øger den mandlige kønsdrift og udholdenhed.

BASILIKUM

Basilikum hører godt nok til i urternes verden, men de velduftende grønne blade bliver brugt i madlavning så tit, at denne klassiske elskovsurt kommer med her. Urten stimulerer lysten til sex i en sådan grad, at soldaterne i Romerrigets hær blev forbudt at spise basilikum forud for et slag. Erfaring viste nemlig, at soldaterne løb hjem til lillemor, når urten havde været på menuen. Ydermere skulle basilikum have en gavnlig virkning på kvinders fertilitet.

ÆG

Æg er et gammelt nordisk frugtbarhedssymbol. Æg påvirker hormonbalancen, de er rige på protein og smækfyldt med B5 og B6 vitamin, som er vigtige for at undgå stress og deraf nedsat sexlyst.

VANDMELON, MANGO og JORDBÆR

Disse tre frugter er saftige og sanselige frugter. Vandmelonen bl.a. har en afslappende virkning. Den vækker lysten og øger kønsorganernes følsomhed.

7 fødevarer der booster din forbrænding

… fordi de er fyldt med antioxidanter, der beskytter dine muskler imod skade fra de frie radikaler, der kan blive udløst ved din træning. Kilde: Bogen ”Power Eating”
… fordi de indeholder komplekse kulhydrater, som giver dine muskler energi, og kalium som kontrollerer dit blodtryk og muskelsammentrækninger. Kilde: Bogen ”Power Eating”
 … fordi fuldkorn som eksempelvis havregryn giver dig mere energi til træningen. Det vil også mindske din lyst til at overspise bagefter. Kilde: Bogen ”Power Eating”
… fordi du har brug for jern, zink og B-vitaminer til at genopbygge din krop efter træning. Kyllinge- eller kalkunlår indeholder, det du skal bruge, uden at du får en masse animalsk fedt. Kilde: Bogen ”Power Eating”
… fordi hummus indeholder komplekse kulhydrater, proteiner og umættet fedt. Hummus har en rigtig god sammensætning i forhold til at give dig energi til din træning og at genopbygge din krop. Kilde: Bogen ”Power Eating”
… fordi æg er en rig kilde på jern, som er vigtig for kroppen og blodet. De indeholder også lecithin som er nødvendigt for hjernen, især når du træner. Kilde: Bogen ”Power Eating”
… fordi det enkeltumættede fedt holder din krop stærk og smertefri. Et par stykker avocado hver dag er en rigtig god måde styrker dine muskler og led. Kilde: Bogen ”Power Eating”