Kost & motion

Superfood: Kakao

Du kan løfte humøret lige så effektivt med en skefuld rå chokolade som ved at løbe en tur. Men fedtindholdet er selvfølgelig højere. Her får du fem gode grunde til at spise kakao

FEM GODE GRUNDE TIL AT SPISE KAKAO

 
Kan chokolade virkelig være sundere end salat? Når det gælder kakao, er det  tæt på. I rå form er kakaobønner, kakaonibs (små knasende, let bitre chokoladestykker) og raw-kakaopulver fuld af antioxidanter og  kalcium, magnesium og jern, så en skefuld chokoladebrune nibs indeholder mere næring end en grøn salat. Indholdet af E- og B-vitamin, protein, fibre og monoumættet fedt ligger faktisk så højt i rå kakao, at det regnes som en af de 15 mest potente superfoods. Du kan spise en skefuld rå nibs på skyr sammen med mysli om morgenen, eller lave din egen to go-mix af kakaonibs, tranebær og mandler. Her er fem grunde til at komme kakaonibs i indkøbskurven: 
 
#1 De indeholder antioxidanter, som beskytter kroppens celler.
 
#2 De beskytter mod UV-stråler. Flavanoider er naturlige farvestoffer, der bl.a. beskytter mod skadelige uv-stråler. Kakaonibs indeholder næsten lige så mange flavanoider som tomater.
 
#3 De er gode for hjertet. Så lidt som 5 gram rå kakao sænker risikoen for hjerte-kar-sygdom markant, viser undersøgelser. Spis lidt ”forebyggende” daglig.
 
#4 Kakaonibs er rige på fibre, som hjælper med at regulere både blodsukker og blodtryk.
 
#5 Kakao løfter humøret. De endorfiner, maratonløbere bliver høje af, findes også i rå chokolade, men ikke i bland selv-slik.
 
Læs mere om: