Kost & motion

Løb: Beskyt huden når du løber

Endelig har solen fundet sin vej til Danmark, og det gør det lidt lettere at vælge løbeskoene frem for sofaen. Men husk at beskytte dig mod de skadelige UV-stråler under dit løb – Kræftens Bekæmpelse anbefaler at bruge en solcreme med minimum faktor 15.

Man kan let glemme at beskytte sig med solcreme, så længe temperaturen endnu ikke siger sommer. Men selv om varmegraderne endnu ikke indbyder til bikini og solhat, er UV-indekset allerede oppe på 4 - ved UV-indeks 3 anbefaler Kræftens Bekæmpelse, at man beskytter sig. UV-stråling er nemlig skyld i størstedelen af alle tilfælde af hudkræft. 1 ud af 7 danskere rammes hvert år af hudkræft, og i løbet af de sidste 30 år er antallet af kvinder, som rammes af hudkræft, tredoblet.

Løb: 8 tips til løbere med allergi

Så husk at bruge solcreme i ansigtet og på de dele af kroppen, der ikke er dækket af tøj. Det er også vigtigt under dit løb. For de fleste er faktor 15 passende, men det er vigtigt, at du bruger en tilstrækkelig mængde - og det er ofte mere, end vi umiddelbart tror. Et for tyndt lag faktor 15 solcreme svarer til en beskyttelse med faktor 2. En tommelfingerregel er, at man til en hel krop skal bruge en hel håndfuld.

Vælg desuden en solcreme, der er vandfast og både beskytter mod UVA- og UVB-stråler. Så er du sikker på at beskytte huden bedst muligt under dit løb.

Løb: 9 gode madvarer til løberen