https://imgix.femina.dk/media/318bd639662b4db6912308843d2cb4d6.jpg
Træning og kost

Kvinder tror, hjertekar-sygdomme kun rammer mænd

19. maj 2010
af Redaktionen
Kvinder ved utrolig lidt om hjertekarsygdomme, og kun halvdelen af kvinderne dyrker tilstrækkelig motion for at undgå dem, viser en ny undersøgelse foretaget af FEMINA i samarbejde med Hjerteforeningen blandt mere end 1.000 danske kvinder

Kvinder har langt større risiko for at få hjertekarsygdomme, end de måske går rundt og tror. Ny undersøgelse om kvinders livsstil og kendskab til hjertekarsygdomme, foretaget af FEMINA i samarbejde med Hjerteforeningen, viser, at 80 pct. af kvinderne mangler grundlæggende viden om hjertekarsygdomme, og 35 pct. tror slet ikke, at de er i risikozonen. 75 % af hjertekarsygdomme, som er en af de hyppigste dødsårsager i Danmark, kan forebygges med sund livsstil.

Undersøgelsen viser, at 99 ud af 100 kvinder er opmærksomme på, at motion er sundt, men kun godt halvdelen overholder Sundhedsstyrelsens anbefalinger om at være fysisk aktiv i minimum 30 minutter hver dag. Derudover er hver tredje kvinde mere bange for, at deres ægtemænd får en hjertekarsygdom, end de selv gør. Undersøgelsen får alarmklokkerne til at ringe hos Hjerteforeningen:
"Det er bekymrende, at så mange kvinder ikke passer bedre på deres hjerte ved at føre en sund livsstil med sund kost og masser af motion og er uvidende om, de konsekvenser det har. Det er derfor vigtigt, at kvinder får kendskab til, at hjertekarsygdomme rammer kvinder, og at det altså ikke kun er en mandesygdom. Hjertekarsygdomme dræber faktisk lidt flere kvinder end mænd, og hvert år dør ca. 8.000 kvinder af en hjertekarsygdom. Kvinder er begyndt at leve som mænd og dø som mænd," fortæller Kommunikationschef Niels Adler fra Hjerteforeningen.

Lysten er der, men viljen mangler
Kvinder er interesserede i at have en sund livsstil, og 99 pct. er opmærksomme på, at motion er sundt, men 45 pct. overholder ikke Sundhedsstyrelsens anbefalinger, og en fjerdedel dyrker aldrig motion. Ifølge FEMINAs chefredaktør, Camilla Kjems, gælder det derfor om at sætte gang i initiativer, der kan få kvinder til at dyrke mere motion og øge opmærksomheden på, at kvinders sundhed skal forbedres. Ifølge undersøgelsen er der grund til at tro, at det kan lykkes - hver fjerde danske kvinde ønsker nemlig at ændre livsstil, og hver anden kvinde vil gerne have en sundere livsstil.

"Kvinder bruger karriere, børn, husholdning osv. som undskyldning for ikke at få dyrket nok motion, og målet med FEMINA løbet er netop, at kvinder skal bruge det som motivationsfaktor til at få trænet mere. Det er vigtigt at prioritere motion og få det integreret i sin hverdag, og det kan vi hjælpe de danske kvinder med - endda på en social måde," fortæller Camilla Kjems og fortsætter:

"Tilmeldingen til Femina løbet er i år overvældende, og det er enormt positivt, at kvinder åbenbart hopper i løbeskoene, når de skal deltage i et løb sammen med deres veninder. Vi oplever på FEMINA, at sundhed og motion efterspørges, og det er dejligt at se, at det nu følges op med handling."
FEMINA løbet afvikles for 11. gang i maj og juni 2010 og tilmeldingen er i år rekordstor. Ifølge undersøgelsen er løb den næst mest populære motionsform blandt kvinder.

Læs mere på www.hjerteforeningen.dk

Fakta om FEMINA Kvindeløb
FEMINA Kvindeløb 2010 er et samarbejde mellem FEMINA, Orienteringsklubben Pan Århus, Københavns Idræts Forening, FAK 63 og Aalborg Atletik og Motion. FEMINA kvindeløb løber af stablen her i maj og i begyndelsen af juni og afholdes i fire danske byer: Århus d. 9. maj, København d. 19. og 20. maj, Fredericia d. 24. maj og Ålborg d. 9. juni. Der er mulighed for at hjælpe Hjerteforeningen i deres arbejde med at forebygge og bekæmpe hjertekarsygdomme. Gennemfør løbet med en ballon og doner samtidig 10 kr. til Hjerteforeningen.

Fakta om Elsk Hjertet / Hjerteforeningen
Med kampagnen Elsk hjertet vil Hjerteforeningen i løbet af fem år indsamle minimum 15 mio. kr. til forskning i kvinder og hjertekarsygdomme, som skal forbedre forebyggelse og behandling på området. Læs mere om kampagnen på www.elskhjertet.dk.

Fakta om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af YouGov Zapera for Aller Media A/S. 1.007 danske kvinder i alderen 20-70 år fordelt på de fem regioner har deltaget i undersøgelsen i april måned 2010. Resultaterne er repræsentative i forhold til målgruppen, men ikke i forhold til hele befolkningen, selvom de mange deltagere fordeler sig bredt med hensyn til bl.a. bopæl og alder. FEMINA og Hjerteforeningen tager forbehold for, hvordan data fra undersøgelsen anvendes.

For yderligere information om undersøgelsen kontakt kommunikationskonsulent i Aller Media A/S, Marie Thorsø, marie.thorsoe@aller.dk, 72 34 26 15.

Om Aller Media A/S
Aller Media A/S er den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden med et samlet ugentligt oplag på omkring 3.2 mio. eksemplarer og hver uge læser mere end 2 mio. danskere et af Allers flere end 20 blade og magsiner i Danmark. Allers markedsandel på ugeblade er på 73 pct. og 19 pct. på magasiner. Sideløbende med blad- og magasinproduktion bevæger Aller Media sig over på nye medieplatforme for blandt andet at møde læserne på nettet og mobilen. Aller har ca. 650 ansatte i Danmark. For yderligere information se www.aller.dk.

Læs også