Kost & motion

Husk væsken i sommervarmen

Vand har mange nyttige fordele når det kommer til at holde kroppen sund. Læs med her og få tips til hvordan du husker at få nok vand

En gennemsnitsdansker med et almindeligt aktivitetsniveau skal drikke cirka halvanden liter vand om dagen. Er det sommer, har man feber, eller er man fysisk aktiv skal man øge mængden. Men det kan være svært at huske at få vand nok. Så hvordan får man det ind i sine rutiner? Det hjælper klinisk diætist fra diætpiloten.dk Anne Louise Knudsen med.



Start med at huske på vandet

- Når man gerne vil tilegne sig en god vane, er første skridt at have fokus på emnet. Står det rigtig slemt til med at huske at drikke vand, kan du sætte små post-its op forskellige steder hjemme og på arbejdet. Du kan ligeledes sætte en alarm på din telefon om, at du engang i timen skal huske at drikke et glas vand, siger Anne Louise Knudsen til Alive.dk.

Bliv sund med Q Slank

Kæmper du en evig kamp mod de ekstra kilo? Du er langt fra den eneste, og nu kan du med SlankeDoktor få støtte og opbakning fra et af Danmarks største slanke-communities.

Q Slank er et samarbejde mellem Q og SlankeDoktor, og bliver du medlem her får du både personlig diætist og kostplan, Danmarks bedste kalorieberegner og adgang til over 5000 opskrifter online.

Vil du møde nye bekendtskaber samtidig med du smider de overflødige kilo? Så bliv medlem af Q Slank nu ved at klikke her.

Når først kroppen har vænnet sig til at få nok væske, vil den automatisk fortælle dig, at du skal have noget at drikke i form at tørst i svælg og mund.

Gør vandet til en bedre smagsoplevelse

- Drikker du ikke nok væske, fordi du synes et almindeligt glas vand er lige så kedeligt som en klidkiks, så giv dit vand et brush-up, siger hun.

  • Lav isterninger med frisker bær i. Det giver vandet lidt smag og er rigtig lækkert at se på.
  • Tilsæt krydderurter som mynte og koriander eller citron/agurke-skiver i vandet. Gør det lidt lækkert og spændende at drikke noget så vigtigt, og dog så simpelt, som vand.
  • Hav altid halvliters flaske på dig, uanset om du shopper, dyrker motion eller bare sidder på kontoret eller i sofaen.

Læs også : Sæsonens råvarer der holder kroppen sund



Vand er vigtigt for hudens aldringsproces

Ud over at vand står for transport af næring og affaldsstoffer, forbrændingsprocessor, opretholdelse af legemstemperatur på 37 grader med meget mere, så er vand også vigtig for aldringsprocessen.

- Vand har meget at skulle have sagt i forbindelse med hudens struktur og spændstighed. Du kan altså holde rynkerne lidt på afstand ved at drikke nok vand dagligt, siger Anne Louise Knudsen.

Og det er ikke for sjov, når man siger, at vand er vigtig, og det eneste vi ikke kan leve uden på kort sigt.

- Drikker man ikke nok vand i løbet af en dag, vil man på kort sigt blive utilpas, føle tørst, få hovedpine, have meget mørk og koncentreret urin, føle sløvhed, få kvalme, kramper og i alvorlige tilfælde bevidstløshed.

Drikker man ikke i et par dage vil kroppen dehydrere, og i sidste ende og værste tilfælde kan det føre til døden, siger hun.


Læs også : Køl kroppen ned med sund is