Kost & motion

3 tips til dig, der overvejer at gå over til plantekost

Er du på tærsklen til at gå all-in på plantebaseret kost, men er du bekymret over, om du får protein og vitaminer nok, så er her nogle gode råd at få med på vejen:

3 TIPS TIL DIG, DER OVERVEJER AT GÅ OVER TIL PLANTEKOST

 

1. Hvordan sikrer du, at du får protein nok? Der er en del plantebaseret kost, der er rig på proteiner, herunder tofu, linser, bønner, nødder, fuldkorn og kerner.
 
 
2. Hvad med dine muskler – kan du bevare dem?  Ja, det kan du godt. En undersøgelse i American Journal of Clinical Nutrition viser således, at de proteiner, musklerne har brug for, kan komme fra en hvilken som helst kilde. Så så længe du sørger for at spise planter med masser af proteiner i – se de nævnte under punktet ovenover – kan det godt fungere effektivt i forhold til at bygge muskelmasse op.
 
LÆS OGSÅ: Vegansk mad: 5 lækre opskrifter, du bare skal smage!
 
3. Får du mineraler og vitaminer nok? Ja, faktisk er en plantebaseret kost noget af det mest næringsmættede, du kan spise, viser forskning. Eksempelvis er grønne planter og bælgfrugter rige på calcium, jern og zink, mens bær rummer mange K-vitaminer, og tropisk frugt indeholder store mængder C-vitamin. Der er dog et vitamin, du ikke får på plantebaseret diæt, og det er B₁2, så det skal du sørge for at tage som supplement ved siden af.
Kilde: Healthline.com
 
Læs mere om: