Annonce
Sundhed

Derfor taler vi så godt sammen, når vi går en tur

Af Aller Creative Studio, annonce for Skechers 29. marts 2021
Foto: Shutterstock
Vi kender det alle sammen: Samtalen flyder bare lettere, når vi går tur, mens vi taler. Men hvordan kan det egentlig være? Vi har spurgt en psykoterapeut om, hvorfor det gør os så godt – ikke kun fysisk, men også i forhold til vores relationer – når vi går en tur med hinanden.

Kierkegaard travede efter sigende København tynd i dybe filosofiske tanker. Steve Jobs var stor tilhænger af at klare sine møder med en fælles gåtur, og Nietzsche har endda sagt, at ”alle de største tanker er kommet under en gåtur”.

Man kan jo kun give dem ret, for hvem kender ikke følelsen af, hvordan en gåtur med en god ven kan være noget af det mest velgørende – både for krop og sind? Vi taler om emner, der ellers kan være svære at tage hul på, men som på gåturen pludselig flyder let mellem os. Det er, som om der sker noget særligt, mens vi går. Men hvad er det, den gåtur kan?

Forløsning og kreativitet

Lone Holm Feddersen er psykoterapeut og bruger blandt andet gåture som et værktøj i sin terapi. Hendes erfaring er, at det at gå en tur i naturen både kan bruges som et forløsende element i terapien – og til at få samtalen til at glide på en helt almindelig hverdagstur. Hvis man ikke har set hinanden længe, hvis man skal vende et svært emne, eller hvis man har tendens til at overtænke, er en gåtur dejligt forløsende.

- På en gåtur kan vi slå hjernen lidt fra. Fokus flytter sig fra tanker om, hvad jeg skal sige, og om det, jeg siger, nu lyder dumt eller forkert – og over til fællesskabet med den anden og med naturen, fortæller hun.

En gåtur i naturen kan ikke bare løsne for ordene og gøre det lettere at tale sammen – den kan også øge kreativiteten. I et studie, som Stanford Universitet lavede i 2014, slog de fast, at forsøgspersonernes kreativitet blev øget, imens og lige efter de gik en tur. Det gjaldt både gåture udendørs og indendørs, så noget tyder på, at det at gå i sig selv er med til at løsne op for både ord og ideer i hjernen.

At se op og væk fra sig selv

Ikke alene får vi motioneret led og muskler, mens vi går. Blodgennemstrømningen øges også, og der udløses endorfiner i kroppen, mens niveauet af stresshormonet kortisol sænkes. Og så er der jo det med, at snakken på en eller anden måde bare går, mens vi går.

- Når vi går en tur, ser vi jo på en masse andet end hinanden, og der er ingen forventning om, at vi nødvendigvis skal konversere. Og så er det, at samtalen glider lettere, forklarer Lone Feddersen.

Hun fremhæver, at følelser som præstationsangst, skam eller overtænkning kan få lidt ro, når vi går en tur, hvor vi ser op og ud i naturen. På en gåtur behøver vi hverken have øjenkontakt eller bruge al vores energi på at forsøge at aflæse hinandens signaler. Vi er bare til stede i naturen og mærker, hvordan vi selv er en lille del af et større hele. For psykoterapeuten er der desuden ekstra fordele ved at trække terapirummet ud i naturen og skifte bord, stol og kleenex-pakke ud med en gåtur, fortæller hun:

- Naturen er jo fuld af symbolik og metaforer. Så når vi går en tur, kan ting, der ellers er svære at tale om, blive lettere, hvis de bliver eksemplificeret ved noget, vi ser. For eksempel har jeg haft en klient, som havde svært ved at sætte ord på, hvad hun følte. Så gik vi forbi et væltet tre, hvor hele roden var revet med op. Det pegede hun på og sagde ”Sådan der har jeg det”.

Det der særlige, naturen kan

Det er altså en kombination af faktorer, der gør gåturen og naturen så fantastisk for både vores fysik, kreativitet og relationer. Kroppen reagerer positivt på den blide motion, og vi får mulighed for at flytte fokus over på det, vi er midt i. Naturen er i sig selv beroligende at være i, det er de fleste enige om, selv om det endnu ikke er lykkedes nogen forskere at sætte fingeren på, præcis hvad det er i naturen, der gør os så godt.

- Vi kan bare konstatere, at naturen giver ro i kroppen. Pulsen sænker sig, og der kan opstå en særlig forbundethed med naturen, hvor vi ikke føler os forkerte eller angste. Fordi vi bliver optagede af det at være i naturen, forklarer Lone Feddersen.

Ikke alle bor jo lige ved strand eller skov. Men selv hvis man bor midt i storbyen, er der heldigvis aldrig langt til en grøn park, en sø eller strandbred. Så det er bare at snøre skoene og komme ud i det grønne og mærke årstidernes skiften, mens vi går og sludrer.

Find de rigtige sko til dine fødder her

Skechers Womens Arch Fit - Gentle Stride, 899 kr. Køb dem her.

Skechers Womens Arch Fit - Comfy Wave, 899 kr. Køb dem her. 

Skechers Womens Go Walk Arch Fit - True Vision, 899 kr. Køb dem her. 

Skechers Womens Arch Fit S-Miles, 899 kr. Køb dem her. 

Skechers Womens Arch Fit - Big Appeal, 799 kr. Køb dem her. 

Skechers Womens Arch Fit - Gentle Stride, 899 kr. Køb dem her. 

Skechers Womens Arch Fit S-Miles, 899 kr. Køb dem her.

Skechers Womens Arch Fit - Comfy Wave, 899 kr. Køb dem her.

Skechers Womens Arch Fit - Big Appeal, 799 kr. Køb dem her. 

Skechers Womens Arch Fit - Big Appeal, 799 kr. Køb dem her. 

Skechers Arch Fit – skoen, dine fødder vil takke dig for

Skechers Arch Fit er en ny type indersål med fokus på svangstøtte. Skechers Arch Fit indersålen er udviklet på baggrund af 20 års data og 120.000 fodscanninger. Arch Fit giver stabilitet, balance og støtte, mens vi går, da fodens tryk fordeles jævnt over svangen. Skoen tåler maskinvask (gælder ikke skind) og findes med og uden snørebånd og i et stort udvalg af farver. Er du meget på fødderne i løbet af dagen, eller er du vild med at gå ture, så er Skechers Arch Fit perfekt til dig. Du finder din nærmeste Skechers forhandler på skechers.dk

Kilder: news.stanford.edu, andtalk.dk, dmsjournal.biomedcentral.com, www.geisinger.org og psykoterapeut Lone Holm Feddersen