https://imgix.femina.dk/media/article/front_1.jpg
Bolig

Bjørn Wiinblad is back - fra cool til kitsch til cool igen

27. oktober 2014
af Signe Munk Lund
De smukke motiver fra Bjørn Wiinblad er tilbage på butikshylderne. Samme genkendelige streger, men i nye farver og produkter.
Damer i massevis. Med stort hår, korte arme, små bryster og kantede næser. Og et helt særligt blik. Sådan så Bjørn Wiinblads mest yndede motiver ud, og i løbet af sit liv (1918-2006) gav Bjørn Wiinblad liv til ufattelig mange af disse damer og andre smukke motiver. På teaterscenografier og tekstiler, men især var han kendt for keramikken. Hvis du ikke selv har haft et stykke Wiinblad i dit hjem, så har din mor eller mormor helt sikkert. I mange år har Wiinblads værker været sat i bås med amagerhylder og andet kitschet nips, og du har kunnet få hans platter for en slik på loppemarkeder. Men – som med så mange andre ting bliver kitsch til cool, og Wiinblads streg er igen en musthave. Derfor har Rosendahl Design Group sat sig for at relancere Bjørn Wiinblad som brand. Det gør de med en stor kollektion af krus, termokrus, skåle, vaser, urtepotteskjulere, skærebrætter, lysestager, kagedåser og bakker. I alt er det 47 dele med motiver genskabt efter Bjørn Wiinblads streg, der netop har ramt butikkerne.
https://imgix.femina.dk/290414_002.jpg
Levemand og luksusdyr Bjørn Wiinblad var maximalist. Hvor hans samtidige mest gik op i de lige linjer, det stilrene og det farveneutrale, gav Bjørn Wiinblad den fuld gas med snirklede streger og masser af farver. Især var han begejstret for den blå farve, som ikke bare dominerede hans egne værker, men også hans hjem i Lyngby. I det blå hus, hvor Bjørn Wiinblad boede til sin død, er der bogstavelig talt ikke en ledig plads på væggen blandt de utallige stykker blå porcelæn, som han købte over år. Han var en passioneret samler, og på bedste Pippi-vis rejste han aldrig uden en kuffert fuld af kontanter. Han kunne jo aldrig vide, om han kom forbi noget, der var værd at købe ... Prisen var aldrig afgørende, for Bjørn Wiinblad var rig. Og han levede derefter. Han var levemand og et luksusdyr, og hans dyre vaner gjorde ham ikke altid lige populær i andedammen Danmark i 1960’erne og 1970’erne, men i udlandet nåede han ud til millioner af hjem. Og nu er han med Rosendahls genoplivning igen på vej ind i vores hjem. Bjørn Wiinblad-produkterne fra Rosendahl kommer i blå, grøn, gul, rød, sort og lilla og koster fra 129 kr.
https://imgix.femina.dk/ny.jpg

Læs også