Selvudvikling

Sådan håndterer du urimelige mennesker

Kender du det? Du har intet gjort, og pludselig er der en, som næsten bider hovedet af dig. Det kan være den sure dame i køen, som overfuser dig. Eller kollegaen, som skælder dig ud på grund af en fejl, hun selv har begået. Det er bare så urimeligt! Men hvad gør du – bliver du ked af det, eller begynder du også at råbe? Her får du hjælp til at håndtere urimelige mennesker bedst.

Problematikken om urimelige mennesker støder motivationsekspert Martin Erichsen ofte på, når han holder foredrag på danske virksomheder.
- De seneste år er jeg mange gange stødt på mennesker, der er i tvivl om, hvordan man skal forholde sig til urimelige mennesker. Jeg oplever, at problemet er stigende, og måske skyldes det, at vi har meget travlt, og at den stressede dagligdag får mennesker med tendens til urimelig opførsel op til overfladen.

Sammenstød med Urimelius

Efter et sammenstød med et urimeligt menneske kan du vælge at gøre sådan:

1. Træk dig tilbage med tanken »Selv om det er dig, der overfuser mig, ved jeg, at du stadig vil være irriteret og frustreret, når jeg igen bliver glad. Og den tanke giver mig kun lyst til at blive glad hurtigst muligt«.

2. Vend stærkt tilbage. Hvis du har et urimeligt menneske i din omgangskreds, bliver du nødt til at vende tilbage, når situationen er kommet lidt på afstand, da situationen ellers formentlig vil gentage sig. Fortæl stille og roligt, at du bliver skuffet og demotiveret, når nogen råber ad dig eller på anden måde behandler dig urimeligt. Kom eventuelt den anden person lidt i møde, så personen ikke taber ansigt over sin urimelige overførsel, men marker med venlig styrke, at det var en overskridelse af din grænse.

3. Hav medfølelse med den anden, og vær taknemlig for, at du er i stand til at håndtere situationen, også selv om vedkommende opfører sig urimeligt. Mennesker, der overreagerer, tager ikke ansvar for deres følelser, og derfor gentager de samme handlingsmønster.

En strid kollega

Dit firma har fået en stor ordre, og alle bliver nødt til at give en ekstra hånd. Som alle andre har du arbejdet over, men da din datter har fødselsdag, har du i dag besluttet dig for at møde et par timer tidligere i stedet for at arbejde sent. På den måde kan du gå tidligt med god samvittighed. Da du er på vej ud ad døren, hører du pludselig en kollega sige med høj og tydelig stemme. »Skynd dig hellere ud ad døren, før vi finder ud af, at du lader os andre om at knokle«. Før du når at forklare sammenhængen, er kollegaen drejet rundt på hælene og er væk. Du lister hjem med en trist fornemmelse i maven og føler dig urimeligt behandlet.

Martin Erichsen:
- Det er en klassiker inden for urimelig opførsel, at man affyrer en led kommentar og så stikker af bagefter. Nogle konfrontationer er bedst at udskyde, men lige præcis sådan en afskedssalut skal man ikke liste væk fra, ellers bliver der vist ikke meget fødselsdagsstemning. Den må man få af vejen med det samme. Du bliver nødt til at gå efter kollegaen og forklare vedkommende sammenhængen på en rolig og stille måde. Gør det klart, at hvis han/hun er utilfreds med noget, så skal han/hun sige det til dig og ikke foran alle andre, mens du er på vej ud ad døren.

Den lange kø

Det er lørdag formiddag, og du står pænt og venter i den lange kø til kassen. Heldigvis er det din tur næste gang. Du skal lige til at træde frem, da en mand sniger sig ind fra siden og springer den lange kø over. »Hov«, siger du forsigtigt. »Det er min tur, og der er faktisk mange andre i køen også«. Problemet er bare, at manden lader som ingenting, og han har pludselig meget travlt med at studere sine sko. Det er så strengt og urimeligt, at du ikke ved, hvordan du skal reagere.

Martin Erichsen:
- Folk, der handler urimeligt, ved ofte ikke, hvordan deres opførsel opfattes af andre. Manden i køen tror måske, at det er usynligt for andre, at han lige smutter foran. Muligvis synes han ligefrem, at han har ret til at springe over, fordi han har travlt, og derfor skal der sættes ord på hans opførsel. Faktisk er køen i supermarkedet et rigtigt godt sted at øve sig i at sige fra på en ordentligt og rolig måde. Tænk på, at du har stærk opbakning fra alle andre i køen, som også er blevet sprunget over. Derfor skal du med klar stemme gentage din indsigelse. Du har retten på din side, og hvis han bliver ved med at slippe af sted med det, gør han det bare igen. Måske synes du, det er svært at kommentere hans opførsel, men alle kan sige fra, der er bare nogen, som skal øve sig lidt mere end andre.