Motion og øvelser

Gå en tur og få flere hjerneceller

Der skal ikke meget til for at styrke din hjerne og din hukommelse. En daglig gåtur er nok

Har du også prøvet at stå i køkkenet og have glemt, hvad det egentlig var, du skulle hente? Glemmer du ofte navnene på de personer, du møder, eller kan du ikke huske, hvor du lægger dine nøgler.

Bare fordi du har en fornemmelse af, at din hukommelse begynder at svigte, så behøver det ikke at betyde, at du ikke kan gøre noget ved det, lyder det fra hjerneforsker Ann-Elisabeth Knudsen.

- Vi kan gøre hjernen skarpere, og vi kan lære nyt hele livet, hvis altså vi har holdt og bliver ved med at holde hjernen i gang. Det er en gammel sandhed, at hjernen skal bruges for at blive bedre. Mange tror, at hjernens funktioner bliver ringere og ringere, jo ældre vi bliver, og at det måske endda allerede begynder ved den første amme-hjerne. Sådan er det ikke, forklarer hun.

Få flere tips til en skarpere hjerne her

Styrk din hjerne på to måder
Når det så er sagt, har vi jo den hjerne, vi nu engang er sat på jorden med. Med gener, der har gjort os lynhurtige på øverste etage eller måske knap så kvikke i pæren. Men det betyder ikke, at du ikke kan gøre noget ved det. Din hjerne kan blive skarpere, og ifølge videnskaben kan det ske på to måder.

Du kan forbedre måden, dine hjernehalvdele taler med hinanden på. Det sker, når du udfordrer de små grå. Så forbedrer du nemlig det såkaldte neurale netværk i hjernen. Det netværk, der sikrer, at hjernehalvdelene kommunikerer. Jo tættere det neurale netværk er, jo bedre bliver hjernens funktion.

Den anden måde, du kan opgradere din hjerne på, er, at du kan få området hyppocampus, som er det område, der har med hukommelsen at gøre, til at producere flere hjerneceller.

Gå hurtigere end hurtig gang
Og det er slet ikke så svært - dansk forskning har nemlig vist at en gåtur i et tempo, der er hurtigere end hurtig gang, danner nye hjerneceller i hyppocampus.

Du skal altså i gang med motion og hjernetræning, hvis du vil gøre din hjerne en tjeneste, og begge dele må gerne være på daglig basis.

- Det er jo ligesom med motion til kroppen, man skal gøre noget hver dag. Det behøver ikke være meget. Og det er da en god nyhed for mange, at man ikke behøver at løbe for at få nye hjerneceller. Hjernetræningen må gerne være forskellig fra dag til dag, og så er det vigtigt, at man overvejer, hvad der er ens spidskompetence, siger Ann-Elisabeth Knudsen og fortsætter:

- Vi er tilbøjelige til mest at gøre det, vi er bedst til. Men når vi gør det, træner vi jo områder af hjernen, der allerede er skarpe. Gør noget, du ikke plejer, så er det, du laver bedre forbindelser til de områder af hjernen, du ikke bruger så meget. Det er hjernetræning, siger hun.

Kom i god form af at gå. Her får du et 5-ugers træningsprogram

Læs mere om: