Motion og øvelser

Bliv klar til Ballroom Fitness: 5 nemme øvelser, du kan lave derhjemme

Er du vild med dans? Men mangler en partner? Og vil måske gerne lidt i form derhjemme, inden du har mod på at gå ud på dansegulvet? Så får du her fem supernemme øvelser fra Elisabeth Dalsgaard, der er kvinden bag Ballroom Fitness.

Kvinden bag Ballroom Fitness, Elisabeth Dalsgaard, giver dig her fem supernemme øvelser, du kan lav derhjemme

1.Opvarmning

Sæt noget god musik på og gå rask på stedet i en sangs tid – så er kroppen varmet op til øvelserne.

Musikforslag til opvarmning: 

1. ABBA – ”Mamamia”

2. Wham! – ”I’m Your Man”

3. Earth, Wind & Fire – ”September”

2. Valse-trin

Grundtrinnet i vals er simpelt og kan hurtigt læres. Jo større skridt du tager, jo mere styrke får du på. Ligesom det også vil træne dine lår og balder, jo mere du kan arbejde ned og op i benene.

Bliver du sikker på trinnet og kan udføre det hurtigere, kan du vælge et wienervalsnummer og virkelig få pulsen op og træne din kondition.

Gå frem på højre (1) – gerne godt ned i benene  – til siden på venstre (2) – gerne på tå – samle højre ind til venstre (3) – gerne op på tæerne.

Gå tilbage på venstre (1) godt ned i benene – til siden på højre (2) tå – samle venstre ind til højre (3) op på tæer.

Nu kan du danse vals. Sørg for at bruge valsemusik, der går til 3 takter.

 

Musikforslag til valsetrin: 

1.Norah Jones – ”Come Away with Me”

2. Mads Langer – ”Overgi’r mig langsomt”/ Take that – ”Love Ain’t Here Anymore”

3. Edelweiss – ”Sound of Music”

LÆS OGSÅ: Vil du med til SØNDAG Ballroom Fitness? Læs mere, og køb din billet her

3. Twist

Sæt gerne noget skønt rock´n roll musik på og twist afsted. Jo mere du tænker på at bruge armene og rotere/vride i overkroppen imens, des mere får du trænet talje og core, samtidigt med du nemt får pulsen op. Overdriv gerne bevægelserne. Løft benene og lav så store bevægelser som gør, at du endnu hurtigere får pulsen op. Du vil sikkert også få lyst at sparke og hoppe lidt imens, når først du slår dig løs – og gør det endeligt.

 

Musikforslag til twist:

1. Chubby Checker - Lets twist again

2. Chuck Berry - You never can tell

3. Wham - Wake me up before you go go

Kender du en, der elsker SØNDAG? Giv hende et abonnement på SØNDAG i julegave - fra 150 kr. >

4. Squat

En helt almindelig klassisk squatøvelse er god træning for ben og balder. Stå i bredstående og sørg for, at tæerne peger ligeud. Sæt dig bagud, som om du skal sidde på en stol. Gå ikke længere ned end til 90 granders vinkel. Når du retter dig op, kan du med fordel sætte et hop på, hvis du kan. Det giver lige ekstra styrke og også lidt puls. Spil noget skøn musik imens, for så vil dine squats føles nemmere – og det vil være hurtigere overstået, end hvis du f.eks. skal stå og lave 50 stk. Aftal med dig selv, at du laver squats fra start til slut i nummeret, men kombinér tempoet, så nogle laves langsomt – og andre hurtigere – og nogle med hop og nogle uden hop. Variationen får ligeledes tiden til at gå hurtigere, og næsten inden du er startet, er nummeret færdigt.

 

Musikforslag

1. Kim Larsen – ”Midt om natten”

2. Jonas Winge/Szhirley – ”Don’t Look for Love”

3.Thomas Helmig/Medina – ”100 dage”

LÆS OGSÅ: Mød kvinden bag Ballroom Fitness: Elisabeth byder livet op til dans

5.Salsa

Salsagrundtrin er nemme og ligetil, og du kan hurtigt få pulsen op. Du kan vælge langsomme salsanumre og nyde det mere – og have fokus på bløde bevægelser og smidighed i bl.a. hofterne. Eller tage et up-tempo­nummer, hvor du træner puls og kondition. Tag højre fod tilbage og saml til på plads – tag venstre fod frem – og saml tilbage på plads. Så kan du danse salsa.

 

Musikforslag

1. Brødrene Olsen – ”Smuk som et stjerneskud”

2. Justin Bieber – ”Despacito”

3. Danseorkestret – ”Regndans”

Elsker du at danse?

Læs mere om Ballroom Fitness på www.søndag.dk/dans

 

Læs mere om: