Kost og helbred

Disse lande spiser verdens sundeste kost

Et hold af britiske eksperter og journalister satte sig at undersøge, hvilket folkeslag, der har verdens sundeste kost. De rejste verden rundt og tjekkede sundhedstilstanden blandt 50 folkeslag. Og eksperternes konklusion er klar – islændinge har generelt den bedste sundhedstilstand set i forhold til f.eks. vægt, alkoholforbrug, kolesteroltal, livsstilsrelaterede sygdomme og levealder.

De fem sundeste lande: Sådan lever og spiser de 

1. ISLAND.

Eksperterne fandt, at den islandske kombination af frisk fisk, lokalt opdrættet kød af høj kvalitet, store forbrug af magre mælkeprodukter som skyr og hang til at tilbringe meget tid ude i naturen, kvalificerede dem til at have den sundeste kost- og livsstil i verden.

Indbyggerne i Island har en lav forekomst af Alzheimers, hjertesygdomme, slagtilfælde og diabetes, og både mænd og kvinder har en meget høj gennemsnitlig levealder. Deres kost, som er rig på protein, kalk, fiskeolie og fibre, består især af magre mejeriprodukter som skyr, groft brød, frisk kød, især lam, fra dyr, der græsser vildt, og store mængder fisk.  Forskerne fandt frem til, at islændingene har odds med sig på andre punkter. De bærer generelt på gode gener og bor i et af de reneste miljøer i verden.

Gør som en islænding: Spis skyr, fisk, økologisk kød, groft brød, korn og bær. Brug tid i naturen.

2. ITALIEN. 

Det er ikke nogen hemmelighed, at Middelhavs-kost er sundt, og derfor må såkaldt ”Hyper Middelhavskost” være ekstra godt. Det oplever borgerne i den italienske landsby Campodimele, hvor beboernes sundhedstilstand er i topform med en imponerende høj gennemsnitlig levealder på 95 år. De fleste af byens beboere har egen køkkenhave, og de spiser derfor mange økologiske grøntsager og frugt, de anvender ikke smør, men lokalproduceret olivenolie og spiser meget lidt kød, men meget fisk, som ansjoser. Beboerne tager sig tid til at tilberede mad og hygge sig med at spise sammen med venner og familie.

Gør som en italiener: Spis mange grøntsager og frugt, masser af fisk og fjerkræ, men drop rødt kød. Anvend gerne olivenolie i madlavningen og spis efter årstiderne. Skær ned på mejeriprodukter og drik vin i begrænset mængde. Brug tid i naturen.

 

LÆS OGSÅ: Italiensk mad for begyndere

3. GRÆKENLAND. 

Turister støder ofte ind i menukort med fyldig moussaka, friterede blæksprutter og grillet kød på græske taverner. Men det er ofte steder, grækerne ikke selv spiser. Generelt har grækerne så god en helbredstilstand og sunde kostvaner, at det bringer dem op på tredjepladsen. Den almindelige græker spiser ikke meget kød, men foretrækker f.eks. ansjoser og sardiner, spiser mange grøntsager, f.eks. bælgfrugter som ærter, bønner og linser og anvender ikke smør i madlavningen.

Gør som en græker: Spis mange grøntsager og meget fisk. Spis kikærter, bønner, linser og korn med friske krydderurter. Brug udelukkende olie med umættede fedtsyrer i madlavningen, som f.eks. olivenolie. Drik vin med måde.

 

KØB et abonnement på SØNDAG – lige nu kan du vælge imellem velkomstgaverne: 2 x Södahl sengesæt eller Clarins skønhedspleje

4. SYVENDE DAGS ADVENTISTERNE.

På fjerdepladsen har vi ikke et land som sådan, men medlemmerne af Syvende Dags Adventistgrupper - et kristent trossamfund. På deres tur rundt i 50 lande fandt forskerholdet nemlig ud af, at de har en høj sundhedsstandard og en meget høj levealder i forhold til den omgivende lokale befolkning. Syvende Dags Adventister holder sig fra alle nydelsesmidler som tobak, alkohol, koffein og sukker, de spiser ikke forarbejdede fødevarer, og de spiser næsten udelukkende vegetarisk. De spiser meget frugt, grønt, nødder og kerner.

Gør som en adventist: Spis meget frugt, grønt, nødder, kerner og andre fiberrige fødevarer, og undgå kød. Hold dig fra tobak, alkohol, koffein, sukker og forarbejdede fødevarer. Lev et stabilt liv, hvor du forsøger at undgå stress og jag.

 

LÆS OGSÅ: Mindre madspild: Disse madvarer kan næsten holde evigt

5. JAPAN. 

Japanere har en rekordhøj levealder, bl.a. fordi de har en lav risiko for hjerte-kar-sygdomme, og meget få japanere lider af overvægt. Det tilskriver eksperterne bl.a. den store mængde af grøntsager og fisk, der er traditionel kost. En anden forklaring på japanernes positive sundhedstilstand er, at mange af dem kun spiser, til de er næsten mætte, og derfor altid går en lille bitte smule sultne fra middagsbordet. De drikker meget te og vand og har et ret begrænset forbrug af sodavand i forhold til de vestlige lande.

Når trangen til søde sager melder sig, svælger japanerne ikke i kager og slik, men holder sig til søde frugter og frugtbudding med kun en smule sukker.

Gør som en japaner: Spis meget fisk, tang, tofuprodukter og grøntsager, som f.eks. kål, og spis kun, til du føler dig - næsten - mæt. Begræns dit indtag af kød til et minimum og drik meget te og vand. Hold igen med sukker og spis f.eks. kun søde frugter eller let sødede ting til dessert.

 

ril de nysgerrige....

Top 6 - 10: 

6: DANMARK 

7. PANAMA

8. FRANKRIG

9. SPANIEN

10. HOLLAND

3 vigtigste sundhedsråd:
– Der er ikke noget, der er overraskende for mig i forhold til landefordelingen på listen, siger mad- og måltidskonsulent i det danske Kost og Ernæringsforbund, Karina Kyhn Andersen.
– Og man kan sagtens plukke fødevarer ud fra listen, som passer til ens personlige livsstil, alt efter om man godt kan lide at spise tofu eller skyr, og hvilket udbud af friske grøntsager der er tilgængelige i Danmark. Men overordnet set vil jeg anbefale, at man følger ”moder-kostrådet”, som vi har opsat her i Danmark – at spise varieret, ikke spise for meget og holde sig fysisk aktiv. Man kan nemt blive ”sundhedsforvirret” af at få mange forskellige gode råd smidt i hovedet, men hvis man følger de tre råd, er man godt på vej i forhold til at leve sundt, fastslår Karina Kyhn Andersen.