Den bedste og værste mad for din fordøjelse
Kost og helbred

Den værste og bedste mad for din fordøjelse

Det er ikke al mad, som maven har lige let ved at fordøje - her får de tre af de bedste og tre af de værste typer mad for din fordøjelse.

 

Det kan være en smertefuld omgang, når fordøjelsen ikke virker optimalt. Nogle gange er det ikke helt til at forklare, hvorfor fordøjelsen ikke fungerer, og andre gange er det ganske klart, at man har spist noget, som maven har lidt problemer med at fordøje.

Health.com giver her flere bud på nogle af de værste og bedste ting, du kan spise, for din fordøjelse.

Tre af de værste typer mad for din fordøjelse:

Friturestegt mad:

Det kan være en overvældende oplevelse for maven at håndtere friturestegt mad. Det kan føre til sure opstød og halsbrand, når maven skal kæmpe med friturefedtet. Jessica Anderson, der er diætist ved Texas A&M Health Science Center, forklarer også, at personer, der lider af irritabel tyktarm, skal holde sig langt væk fra denne type mad. Madvarer, der har et højt fedtindhold, kan nemlig give fordøjelsesproblemer.

LÆS MERE: Du kan faktisk spise dig sund. Her får du seks fødevarer, der gør dig sundere

Majs:

De mætter godt og har et relativt højt fiberindhold. Men de indeholder også cellulose, der er et organisk stof, som mennesker har svært ved at nedbryde. Vi mangler simpelthen det nødvendige enzym. Derfor er det vigtigt at tygge majs godt igennem - ellers kommer de måske ud af systemet igen i en ufordøjet form, hvilket kan give lidt oppustet mave.
 

Mælkeprodukter:

Rigtig mange mennesker er laktoseintolerante - også uden at vide det - og det betyder, at mælkeprodukter kan give diarré, kramper, forstoppelse og luft i maven. Laktoseintolerance skyldes, at man ikke producerer nok af det enzym, der nedbryder laktose. Derfor er man faktisk nødt til at holde sig fra mælkeprodukter for at undgå de værste symptomer, hvis man er laktoseintollerant. 

Tre af de bedste typer mad:

Fuldkorn:

Det er langt bedre for maven at få fuldkornsprodukter frem for hvide ris, hvid pasta eller brød uden kerner. Fuldkorn indeholder nemlig mange fibre, og det har en positiv effekt på fordøjelsen. Fibre gør også, at du føler dig mere mæt, og det nedsætter kolesteroltallet. Spis fuldkorn i en varieret kost - men drop det dog, hvis du er intolerant over for gluten. Så har det formentlig den modsatte effekt.

LÆS MERE: Her får du tre morgenmåltider fyldt med fuldkorn. Velbekomme!

Bananer:

Har du problemer med fordøjelsen, kan bananer hjælpe på at opretholde balancen i systemet. Bananer indeholder også godt med fibre, som hjælper på fordøjelsen. Spis gerne en banan om dagen, lyder rådet fra Jessica Anderson.

Ingefær:

Det virker ikke bare mod forkølelser - ingefær har faktisk også en gavnlig effekt på kvalme, problemer med appetitten, luft i maven og kolik. Du skal dog ikke spise for meget, da det kan give halsbrand. Hold dig til et par gram om dagen til fordøjelsen, immunforsvaret og andre vigtige kropsfunktioner.

Kilde: Health.com

Læs mere om: