Rejseguide til Japans templer
Rejser

Rejseguide: I tog til Japans templer

Bare en times togtur fra Tokyo ligger Japans allerførste hovedstad, tempelbyen Kamakura. Den egner sig perfekt til en dagsudflugt fra den hektiske metropol. Her kan du også hoppe på en smalsporet jernbane og besøge klippeøen Enoshima – Japans svar på Dyrehavsbakken, tilsat templer.

Jeg er lige steget af det lille, grønne tog og befinder mig i en gade med små toetages huse. Nogle med fint orientalsk saddeltag prydet af turkise, lakerede teglsten, andre med fladt 1970’er-tag og endnu andre med tagpap. Lokale og turister blander sig på fortovet, kigger på butikkernes tilbud af alt fra tørrede bønner og blæksprutter til sushi og grøn matcha-softice. Stemningen er tilbagelænet, nærmest hyggelig. Og frem for alt: meget anderledes end i hektiske, højteknologiske Tokyo. Velkommen til Kamakura.
 
Der er styr på togene i Japan – og rigeligt personale. Også på den smalsporede Enoden Line, der går fra Kamakura.
 
Det er kun en times tid siden, min mand og jeg forlod Tokyo Station, og nu er vi på landet. Eller rettere ved kysten og Sagamibugten syd for Tokyo. Her ligger Kamakura, Japans første hovedstad mellem år 1185 og 1333, i dag kendt for at have nogle af landets ældste og smukkeste templer, drysset med løs hånd rundt i det blidt bakkede landskab. For det var også her, zenbuddhismen først holdt sit indtog i landet. Så der er mange gode grunde til, at Kamakura er et yndet udflugtsmål. Specielt i weekender og (japanske) ferier kan her blive overfyldt, hvorimod denne efterårsdag midt i ugen forekommer perfekt. 
 
Gågaden i Kamakura bringer os tilbage til nutidens Japan.
 
Vi er stadig på første uge af 14 dages ferie i Japan. Hjemmefra overvejede vi at købe en færdigpakket rejse, men dels vidste jeg, at det ikke er så besværligt at rejse rundt på egen hånd, som mange tror, dels prioriterer vi den fleksibilitet, det giver at rejse individuelt. Så vi er endt med to returbilletter København-Tokyo, hotel booket hjemmefra de første nætter og faste planer for halvdelen af rejsen. Resten vil vi finde ud af undervejs.
 
LÆS OGSÅ: Besøg facinerende og farverige Dublin
 
Buddhaen i Hase
Ligesom flere andre af Tokyos turister har vi valgt at bruge en dag på en udflugt til templerne. Først har vi taget JR Yokosuka Line fra Tokyo Station til Kamakura. Her har vi købt en dagsbillet (600 yen/34 kroner) til den smalsporede privatbane, som først følger kysten vestpå, siden drejer ind i landet og ender i Fujisawa. Med billetten i lommen kan vi hoppe af og på toget, hvor vi har lyst på den i alt 34 minutter korte togtur, og besøge nogle af de smukkeste templer og andre attraktioner.
 
Hovedbygningen i Hase-dera gemmer på en ni meter høj statue med 11 ansigter.
 
Vi begynder med en ultrakort tur til Hase, tredje stop efter Kamakura. Egentlig er Hase stadig en del af det oprindelige Kamakura, og stationen her er smarteste forbindelse til områdets nok ældste tempel Hase-dera, der kan dateres tilbage til år 736. Komplekset spreder sig op ad en bakke bare fem minutters gang fra stationen. Templet er berømt for sin ni meter høje, forgyldte statue af Kannon, barmhjertighedens gud, der står i hovedbygningen. Den er imponerende på en højtidelig måde, men det gør mindst lige så stort indtryk at betragte de små helligdomme pakket med sedler med ønsker om alt fra helbredelse til en ny telefon. At studere stribevis af små, frønnede buddhafigurer, som står rundtom i det smukke haveanlæg. Eller bare at nyde udsigten ned over bugten mod Kamakura.
 
For nogle få yen køber man en lille seddel, som man skriver sit ønske på og hænger op på de helligdomme, der indgår i et tempelkompleks. Her fra Hase-dera.
 
Selve symbolet på Kamakura, den 11 meter høje, 850 tons tunge bronze-statue af Amida Buddha, står mindre end 10 minutters gang fra Hase-dera. Det er bare at følge skiltene (endda på engelsk) på hovedgaden. Den næststørste siddende buddha i Japan har en magisk tiltrækning på turister, som han sidder der i stille bøn og kan frelse enhver, der tror på ham.
 
Den 850 tons tunge bronze-buddha fra 1252, Amida Buddha, står som symbol for Kamakura.
 
KØB et abonnement på SØNDAG – lige nu kan du vælge imellem velkomstgaverne: 2 x Södahl sengesæt eller Clarins skønhedspleje
 
Dyrehavsbakken – på japansk
Efter den oplevelse går vi tilbage til stationen, hopper på det næste grønne tog og kører med hele vejen langs kysten med den hvide sandstrand til Enoshima. Det er både en by, hvor vi står af toget, og – mest berømt – en knold af en klippeø forbundet med fastlandet af en bro. 
 
Allerede på vejen bliver det tydeligt, at øen ikke kun er kendt for sine templer for søgudinden Benzaiten. Eno­shima virker nærmere som Japans svar på Dyrehavsbakken med restauranter, barer og butikker med både turistgøgl og delikatesser som havsnegle og fiskeyngel. Plus en håndfuld templer. 
 
Efter et par timer sidder vi igen i Enoden-toget for at køre tilbage til endestationen i Kamakura. Vi mangler stadig det allervigtigste tempel: det mere end 800 år gamle Tsurugaoka Hachiman-gü tilegnet krigsguden Hachiman. 
 
Kæmpemæssige, røde indgangs­porte leder ind til krigsguden Hachimans tempel i Kamakura.
 
Det er ved at være sent, og solen sender sine lave stråler efter os, da vi vandrer godt en kilometer ad den brede hovedgade op til templet, som ligger tilbagetrukket i et parkanlæg. En gigantisk, rød tori, som indgangsporten til shinto-templer kaldes, viser vej ind til helligdommene, der nærmest er pakket ind i høje træer. Vi nøjes med at tage den stejle trappe op til templet og beundre det udefra, før vi går tilbage mod stationen.
 
Denne gang via gågaden Komachi-dori, der løber parallelt med hovedgaden og er en mærkelig stribe af modernitet midt i den historiske by. Her ligger trendy modebutikker, moderne caféer, butikker med specialiteter og selvfølgelig steder, hvor jeg kunne have lejet en kimono, fået lagt makeup og leget traditionel japansk kvinde for et par timer. Det gør ganske mange turister, ikke mindst fra andre østasiatiske lande. Jeg springer over. Mine 165 centimeter til trods føler jeg mig både forkert og for klodset til den mundering. Jeg trænger efterhånden bare til at finde et tog retur til Tokyo.
 
Hovedgaden i Hase virker nærmest hyggelig med sine små butikker i de lave huse.
 
REJSEFAKTA
Bedste årstid. De smukkeste tidspunkter med mildt klima er enten marts-april eller oktober-november.
Rejsen til Japan. Vi fløj direkte København-Tokyo med SAS, sas.dk. Kan du være fleksibel med datoerne, fås billetterne fra omkring 6.000 kr. retur. 
Vejen til Kamakura. JR Yokosuka Line fra Tokyo Station til Kamakura, togtider på HyperDia. Herfra videre med Enoden Line, travel­enoshima.jp/enoden.html.
Info. Kamakuras turistsite på engelsk, city.kamakura.kanagawa.jp, og Japans officielle turistsite, jnto.go. jp. Download Japan Official Travel App fra f.eks. Google Play med attraktioner, togtider, hoteller og meget mere.

LÆS OGSÅ: Tag på mini-cruise i den kroatiske skærgård

Læs mere om: