Makeup & hudpleje

Så lang tid kan du være i solen med solcreme på

Hvor længe kan jeg være ude i solen med solcreme på? Få svar på de mest gængse spørgsmål omkring solcreme her.

Når dagene bliver længere og lysere, er det endelig tid til at nyde godt af solens lune stråler og de D-vitaminer, der følger med.
 
Med den helt rigtige viden om solcreme, kan du få det bedste ud af sommerens solstråler – uden at blive forbrændt!
 
Nedenfor kan du blive klogere på, hvor meget solcreme du skal bruge, hvor længe den holder ude i solen, og hvordan du får nok D-vitamin i kroppen.
 

Hvor meget solcreme skal jeg bruge?

Når man hygger sig i sol og varme, kan man nemt komme til at glemme, at huden har brug for lidt beskyttelse mod solens skarpe stråler.
 
Med den rigtige mængde solcreme i den rigtige faktor kan sol og sommer bare komme an. For det er mængden af solcreme, der afgør, om vi kan regne med solcremens faktor.
 
 
Hvis du fx smører dig ind i et tyndt lag med faktor 15, så kan du kun regne med en beskyttelse, der svarer til faktor 2. Derfor er en god huskeregel:
Én krop = én håndfuld. Brug faktor 15 i Danmark og faktor 30, når du opholder dig tættere på ækvator. 
 
TIP! Det er vigtigt, vores solcremer indeholder filtre, der beskytter mod både uva - og uvb stråler. Uva-strålerne når hele vejen ned i vores underhud, mens uvb-strålerne ikke kommer længere end til overhuden. Så kig efter solcremer, der beskytter mod både uva og uvb.
 

Hvor tit skal jeg smøde mig ind?

Som bekendt er det ikke nok at smøre sig ind i solcreme en gang om dagen. Men hvor ofte skal det egentlig gøres?
 
Ifølge Kræftens Bekæmpelse skal vi smøre os ind ca. 20 minutter før vi går ud i solen, og bruger du en hel håndfuld til hele kroppen, vil du kunne være i solen i et par timer før en ny indsmøring.
 
Når vi bader, tørrer os med håndklæder eller sveder meget, vil der være brug for ny, og hyppigere indsmøring.
 
Solcreme anbefales altid at blive suppleret med solrådene om at holde sig i skyggen i mellem kl. 12-15 og bruge solhat og tøj.  
 

Hvordan får jeg nok D-vitamin?

Solens stråler er hovedkilden til D-vitamin, og da vores D-vitamin-lagre bliver tømt om vinteren, er det vigtigt for os at være udenfor om sommeren, hvor de fyldes igen.
 
D-vitamin-mangel kan give symptomer som træthed, dårligt humør og mangel på energi, men det er en myte, at vi skal ligge længe i solen for at få D-vitamin.
 
Vi optager nemlig stadig rigeligt D-vitamin, selv om vi sidder i skyggen iført både tøj og solcreme, for solens stråler reflekteres i sand, vand og beton.
 
Ved at være ude 10-20 minutter om dagen tre gange om ugen danner kroppen tilstrækkelig D-vitamin.
 
 
Læs mere om:
sol