Makeup & hudpleje

5 steder på kroppen, vi glemmer at smøre med solcreme

Ben, tjek. Arme, tjek. Ansigt, tjek. Men husker du alle de andre steder, der også skal beskyttes mod solens stråler?

Sommeren er over os – noget, der betyder højsæson for brug af solcreme. For selvom solcreme er vigtigt året rundt, bør man være ekstra påpasselig under de stærke solstråler i juni og juli, og når vi bader på stranden.

Der er heldigvis kommet mere fokus på, hvor vigtigt det er beskytte sig ordentligt mod solen og smøre sig jævnligt med høj faktor. Alligevel er der nogle steder på kroppen, som mange af os glemmer.

 

Ifølge Women's Health og dermatologen Debra Jaliman er der specielt fem steder på kroppen, som er specielt udsat for solskader, fordi vi glemmer at smøre dem:

Her er de:

1. Øjenlågene

Det mest almindelige sted at glemme at smøre sig, er på øjenlågene, til trods for, at vi har meget tynd hud og let blive forbrændt. I tillæg til at bruge solcreme med høj faktor anbefaler dermatologen at bruge solbriller med UV-beskyttelse, når du er ude i solen.

2. Hovedbunden

Hovedbunden er super følsom, når det gælder sol, fordi den er øverst på kroppen og derfor er udsat for de stærkeste solstråler. De, der har prøvet at blive forbrændt i hovedbunden ved, hvor meget det kan klø og svie, så det bør man undgå. Eksperten anbefaler enten at bruge solhat eller at sætte håret i en knold på toppen af hovedet for ekstra beskyttelse. Alternativt kan man gnide solcreme ind i hovedbunden, så godt det kan lade sig gøre.

KØB et abonnement på femina og vælg din egen velkomstgave: Moshi Moshi jakke, Södahl plaid eller et af vores skønhedssæt

3. Håndfladerne

Man bør altid smøre håndfladerne ind i solcreme. Lige så snart man vasker hænder, skal man påføre ny solcreme. Find eventuelt en solcreme, der ikke klistrer så meget.

4. Læberne

Det er meget nemt at blive forbrændt på læberne. Den største årsag er, at selvom man smører sig med enten creme eller læbepomade med faktor, forsvinder meget af det, så snart man drikker et glas vand eller spiser en is. Bedste tip: Smør læberne med faktor cirka hver tredje time og undgå glinsende lipgloss, der reflekterer UV-strålerne.

LÆS OGSÅ: 4 ting, der er gode at vide, når du bruger solcreme

5. Ørene

Smør ørene godt ind, helt fra den yderste kant og ind.

Sådan smører du rigtigt

En tommerfingerregel når det gælder solcreme er, at kræver en håndfuld til at dække hele kroppen. Det svarer til cirka 45 milliliter creme. Har du tøj på, så du bare skal smøre dele af kroppen ind, kan du huske på, at en teskefuld rækker til hoved, ansigt og nakke, én teske til hver af armene, en til forsiden og én til bagsiden af overkroppen og to teskeer til hvert af benene. Altså fem teskeer til overkroppen og to til hvert ben.

Smør dig, før du går ud i solen, og gentag efter en time.

- De fleste smører sig med under halvdelen af den mængde, der skal til for at solcremen holder den faktor, den lover. Faktor 30 vil beskytte lidt bedre end faktor 15, men hvordan du smører dig, er også meget vigtigt. Vær generøs med cremen, og smør dig ekstra godt på udsatte steder, har specialrådgiver i den norske Kreftforeningen, Mona Stensrud, tidligere sagt til kk.no.

LÆS OGSÅ: Så lang tid kan du være i solen med solcreme på

Tag pauser

En undersøgelse af solvaner fra 2016 viser, at vi ofte glemmer solcremen, når vi laver andre ting end decideret at sole os. Den viser, at det er blevet mere almindeligt at blive forbrændt, når vi er ude på café, laver havearbejde eller anden aktivitet – altså ikke liggende på stranden.

Og husk, at solcremen ikke er den eneste beskyttelse mod solen. Tag pauser i skyggen og brug let tøj som beskyttelse.

- Solcreme bør være et supplement, når vi ikke er beskyttet på anden vis, men lad være med kun at stole på, at solcremen gør sit arbejde. Det er dejligt med sol og varme, men den bedste solbeskyttelse er ikke at være i de mest intense solstråler for længe af gangen. Undgå derfor solen mellem 12 og 15. Prøv dig frem, indtil du finder en solcreme, du kan lide, så du ved, du kommer til at bruge den. Brug mindst faktor 15, og højere faktor hvis du er på ferie eller let bliver forbrændt, siger Mona Stensrud.

 

Læs mere om: