Annonce
Hår

Hvor lækkert er dit hår? Her er de 5 mest afgørende egenskaber

Er dit hår identitetsskabende eller blot en accessory? I en kæmpe undersøgelse har vi spurgt 257 kvinder om deres forhold til hår og hårpleje. Så her får du blandt andet svaret på, hvad lækkert hår egentlig er - passer dit hår til beskrivelsen?

Er hår bare hår? Ikke hvis man spørger de 257 kvinder, der deltog i vores store spørgeskemaundersøgelse. Gennem en række spørgsmål ville vi finde ud af, hvilket forhold kvinder har til deres hår og hårpleje. De tre vigtigste (og tydeligste) pointer fra undersøgelsen er:

  1. Hår er meget vigtigt for kvinder og er forbundet med personlighed og femininitet.
  2. Kvinder gider ikke bruge lang tid på deres hår. De fleste bruger mindre end 15 minutter.
  3. Når kvinder skal købe hårprodukter, skal produkterne passe til deres hårtype og give blødt og velduftende hår.

Da kvinderne blev bedt om at uddybe deres forhold til deres hår, fik vi blandt andet følgende svar:

- Åh, mit hår betyder enormt meget for mig. Det får mig til at føle mig attraktiv, frisk og lækker. Håret er ret afgørende for helhedsindtrykket. (Katja, 51 år)

- Det (håret, red.) betyder alt! Det gør, at jeg har det godt med mig selv. Det en stor del af ens personlighed. Det skal sidde godt hver dag. Dårlig hårdag = dårlig dag. (Christina, 44 år)

Hår har altså rødder helt ned i vores identitetsopfattelse og selvtillid. I de næste afsnit vil vi gå i dybden med resultaterne af undersøgelsen.

Charme, selvtillid og… hvad er egentligt lækkert hår?

Håret er altså bestemt ikke ligegyldigt i kvinders selvopfattelse. Håret spiller en væsentlig rolle i, hvordan vi ser os selv, og hvor pæne vi føler os på en given dag. I spørgeskemaundersøgelsen ville vi gerne have kvinderne til at sætte ord på, hvordan hår skulle se ud for at være lækkert og for at øge den positive selvopfattelse. Ud af en liste på 10 forskellige håregenskaber blev kvinderne bedt om at vælge op til tre egenskaber, som de mente var vigtigst at opfylde for at have lækkert hår. Hele 51 procent af kvinderne havde sat hak ved ”ikke fedtet hår”, og 41 procent var enige om, at ”glansfuldt hår” var en af de vigtigste egenskaber. Se listen af de fem vigtigste egenskaber herunder.

Kilde: Panel A-undersøgelse (257 adspurgte kvinder)

Kilde: Panel A-undersøgelse (257 adspurgte kvinder)

Giv os flere gode hårdage

De 257 kvinder var altså ikke i tvivl om, hvordan lækkert hår ser ud. Men de var også ærlige omkring, at de ikke altid selv følte, at de havde lækkert hår. Kun 38 procent af kvinderne mente, at de ofte har gode hårdage, og hele 51 procent følte, at deres hår ofte er tørt og glansløst. Set i sammenhæng med kvindernes udtalelser om, hvor meget deres hår betyder for deres selvopfattelse, må en dårlig hårdag være lig med en dårlig dag for rigtig mange kvinder.

Quick fix, stor effekt

Taget i betragtning hvor vigtigt det er at have lækkert hår og hvor mange af kvinderne, der ikke mente, at deres hår var lækkert, er det måske nærliggende at tro, at de gerne vil bruge lang tid på lokkerne – men niks! 71 procent af de adspurgte kvinder bruger mindre end 15 minutter om dagen på deres hår.

De 257 kvinder i undersøgelsen testede enten Aussies Nourish-hårkur eller shampoo og balsam fra samme serie for at se, om de ville opleve en mærkbar forskel uden at bruge længere tid på deres hår.

Mere end 70 procent af de adspurgte kvinder oplevede, at deres hår var mindre tørt og glansløst efter at have testet Aussies produkter i tre uger. 68 procent af kvinderne fortalte også, at de ofte følte, de havde gode hårdage efter at have testet produktet (mod 38 procent før testen).

- Wow. De er virkelig gode! Jeg har døjet med, at mit hår er kruset, og det gør ofte, at mine krøller ikke er så fremtrædende. Shampoo og balsam fra Aussie gav mit hår mere fugt og var med til at definere mine krøller. Det er helt klart produkter, som jeg selv vil købe i fremtiden. (Emilie, 21 år)

- Aussie-produktet fungerede super godt for mig. Det levede helt op til de forventninger, jeg havde. Jeg kunne se en tydelig forskel før og efter, jeg fik afprøvet produktet. Det er helt klart noget, jeg vil fortsætte med at bruge fremover. (Annette, 49 år)

Store hår-beslutninger...

Når der skal købes hårprodukter, er der flere ting, som de adspurgte kvinder vægter meget højt. De højst rangerede købsmotiver handler om produktet, og kvinderne i testpanelet går meget op i at vælge produkter, der dufter godt og gør håret blødt. Se de tre vigtigste købsmotiver her:

Kilde: Panel A-undersøgelse (257 adspurgte kvinder)

Kilde: Panel A-undersøgelse (257 adspurgte kvinder)

Ud over produktets egenskaber var en personlig anbefaling også et værdifuldt købsmotiv. 16 procent af de adspurgte kvinde sagde, at det var en af de vigtigste grunde til, at de køber et produkt. Efter produkttesten ville mere end 85 procent af kvinderne i undersøgelsen anbefale Aussie-produkter til en veninde.

Så alt i alt er hår ikke bare hår. Det er en vigtig del af en kvindes identitet - men de lækre lokker skal helst opnås på under et kvarter om dagen (og så er der jo heldigvis mere tid til alt muligt andet).

Hårprodukterne, der blev testet af panelet, kan ses herunder.

Shampoo 300 ml, Balsam 250 ml, 3 Minute Miracle 250 ml, Miracle Oil 100 ml.

Nourish-serien forhandles i Normal, føtex og Bilka. Produkterne kan købes online her.

Om Aussie

A er for Australian, hvor Aussie har sine rødder. Alle produkter er skabt med udgangspunkt i autentiske australske ingredienser, der er håndplukket fra forskellige dele af kontinentet. Aussies ambition er at give dit hår glans, styrke og en masse pleje – uden at det bliver kompliceret.

Nourish-serien med hampekstrakt indeholder shampoo, balsam, hårkur og olie. Serien giver masser af pleje og fugt til vintertørt hår og holder håret sundt og stærkt, så det kan vokse sig længere.

De 257 adspurgte kvinder er en del af Panel A og er i alderen 18-54 år. Halvdelen testede shampoo og balsam fra Aussie, og den anden halvdel testede hårkur fra Aussie.

 

 

Læs mere om: