Psykologi

Kedsomhed: Lider du af den nye "jobsygdom" boreout?

Når dine arbejdsopgaver er uinteressante, og du i den grad mangler udfordringer, kan det virke meningsløst at gå på arbejde. Hvorfor søger du så ikke bare et andet job? Det kan være svært, når du er kommet ind i en negativ spiral og lider af den nye jobsygdom 'boreout'. Læs her hvordan du kommer videre.

Boreout kaldes den nye jobsygdom, der handler om at have alt for få udfordringer i forhold til ens evner, om at have så uinteressante arbejdsopgaver, at man keder sig voldsomt, og arbejdet virker meningsløst. Boreout er det modsatte af burnout og handler om, at man sidder fast og ikke kan komme videre, fordi man keder sig så meget på arbejdet, at man ikke kan se en vej ud af kedsomheden. Det handler ikke om dovenskab.
 
 
Hvad kan man så gøre?
Om vi trives i vores job afhænger af, om jobbet passer til vores motivation. Vi kan drives af ydre motivationsfaktorer som for eksempel løn, titel, status, firmabil, bonusordninger osv. Og vi kan drives af indre motivationsfaktorer som oplevelsen af, at vi kan se et resultat, at der er fremdrift i det, vi gør, at vi har valg og kan påvirke vores eget arbejde. Er vi primært styret af indre motivation, har vi brug for et formål og en mening med det, vi laver, for at opleve at vi bruger vores kompetencer. Når du lider af boreout, er det ifølge Ann C. Schødt - der arbejder som forandringskonsulent med ansatte i virksomheder - vigtigt at stille sig selv følgende spørgsmål: Hvad motiverer mig mest? Hvis din motivation for eksempel er 70 procent indrestyret og 30 procent ydrestyret, men det, du får i dit job, er omvendt, så bliver du frustreret. Man kan føle, at ens situation er så håbløs, at man resignerer. For at komme videre er man derfor nødt til at finde sin glæde og sit engagement igen.
 
− Spørg dig selv: Hvornår var jeg sidst glad, begejstret, engageret og motiveret? Hvad kendetegnede den situation? Se både på dit privat- og arbejdsliv. Herudover er det vigtigt at få overskud til at gøre noget ved situationen, for eksempel ved at dyrke en eller form for motion, for når du bruger energi, får du energi. Dyrk gerne en triviel form for motion som cykling, gang eller løb, hvor du ikke bruger hjernen, for den skal afstresses, foreslår Ann C. Schødt. Hun mener, at det er vigtigt at gøre noget for sig selv, der gør en glad, og anbefaler derfor at man finder sig en hobby, som man kan dyrke lidt hver dag.
 
− Spar op på din egen livsglædekonto, indtil du er rigtig glad igen, for så får du det overskud, der skal til for at tage en snak med din chef. Du behøver ikke at sige så meget til chefen om, hvorfor du keder dig, men bare sige, at du trænger til nye udfordringer. Ann C. Schødt understreger, at det er vigtigt også at arbejde med sin selvtillid, hvis man har mistet troen på sig selv. − Find noget du kan udfordre dig selv med hver dag. Hvis du har et antal kedelige opgaver, så se på hvordan du kan løse opgaverne, så de bliver mere interessante. Løs dem for eksempel på tid – konkurrer med dig selv om, hvor hurtigt du kan lave dem. Det handler om at blive leder i dit eget liv og selv tage ansvar for, at du har et spændende arbejdsliv. Du er alligevel den eneste, der kan gøre noget ved det, siger Ann C. Schødt.
 
Sådan kommer du ud af kedsomheden
Tag ansvar for din situation. Lad være med kun at beklage dig til andre over dit job. Brug tid på at finde glæde og overskud i din fritid – og tal så med din chef om at få flere udfordringer.
 
Meld dig på banen. Kom selv med forslag til, hvad du kan gøre, for at dit job bliver mere interessant. Måske skal du påtage dig ansvaret for noget, du ikke kender så meget til, og derfor bliver nødt til at anstrenge dig for at lykkes med.
 
Tænk konstruktivt. Hvad har du at byde ind med? Er der en anden løsning i virksomheden – andre opgaver, eller en anden afdeling du kan arbejde i? Skal du skifte virksomhed? Nogle gange er det nødvendigt.
 
Lær at sige nej. Hold op med at være den overflinke kollega, der påtager dig alle de opgaver, dine kolleger ikke selv gider.
 
Arbejd med dig selv. Tag kurser i personlig udvikling, gå til coach, psykoterapeut eller psykolog for at arbejde med uhensigtsmæssige mønstre og overbevisninger.
 
Bliv klogere på dig selv, og se din succes. Skriv note-dagbog 5-15 min. hver aften – hvad har været godt, hvad har udfordret dig, hvor har du brugt dig selv, hvornår var du i flow, hvad lykkedes, og hvad har du lært i dag? Dårlige oplevelser kan skrives på et separat papir, rives i stykker og smides i skraldespanden.
Læs mere om: