Skønhed
13. juni 2017

Kvinder, 
læg nu 
de kritiske 
briller

Den er gal med kropsidealerne og selvtilliden i Nordeuropa, mener Helle Svendsen, der har lingeributikken Blondehuset i Løkken. Efter at have hørt utallige undskyldninger og selvkritiske kommentarer fra kunderne i prøverummet udgiver hun nu lingeri-kataloger med lokale kvinder som modeller – for at gøre op med det kunstige kvindeideal.
Af: Anni Heiberg
blondehuset lingeri til kvinder

foto: Jonna Fuglsang Kjeldsen

Kvinder mangler selvtillid

Helle Svendsen kender det til hudløshed. ”Jeg ved godt, jeg har den der...”, ”der er sikkert ikke noget, der passer mig...”

For når kvinderne kommer ind i hendes lingeributik, Blondehuset, i Løkken, står undskyldningerne og selvkritikken i kø. Og når kvinderne blotter sig og viser deres inderste, stiger utilfredsheden i takt med hvert et tøjstykke, der falder. Det undrer 44-årige Helle Svendsen.

– Jeg bliver lige overrasket hver gang, der er nogen, der siger sådan. Og jeg har noget, der passer til alle. Når kvinderne går herfra med et stort smil, er jeg også glad. Det betyder meget mere end det økonomiske.

Helle Svendsen synes, det står skidt til med kropsidealerne og selvtilliden i Nordeuropa. Her er kvinderne alt for selvkritiske, og de bliver bakket op af billeder af unaturligt slanke, langbenede modeller med struttende barm. Det kropsbillede ville Helle Svendsen gerne gøre op med, så hun satte sig for at udgive sit helt eget lingerikatalog.

– Jeg ville gøre oprør og gå imod strømmen. Det er sjældent, man ser naturlige billeder i katalogerne. De kvindelige modeller er jo fotoshoppet halvt ihjel, og det behøver altså ikke være sådan.

Den påstand har Helle Svendsen til fulde bevist. Hun udgiver selv sine kataloger med dejlige kvinder i undertøj og badetøj.

Første katalog udkom i julen 2015 i 4.000 eksemplarer, og det blev så stor en succes, at Helle Svendsens nyeste katalog, sommer 2017, bliver omdelt til 30.000 husstande.

9 kendte kvinder med kurver og god stil

Alle aldre og former

Helle Svendsen hentede modellerne til sit første katalog i vennekredsen og i det lokale netværk. Hun udvalgte omhyggeligt kvinder i alle aldre og former, og kvinderne havde ingen betænkeligheder med at lade sig se i bar mave på glittet papir.

– Alle sagde ja. Sådan var det bare, smiler Helle.

Nu får Helle Svendsen mails fra kvinder, der gerne vil være med. De vil gerne være med til at gøre op med det kunstige kvindeideal.

– Mine modeller er fra 20 til 71 år, og de skal ikke se ud på en bestemt måde. De skal bare hvile i sig selv. Nogle er spinkle, andre sporty og andre dejligt runde. Der er alle slags.

Helle Svendsen smiler. Hun oplever gang på gang, at de lokale modeller er stolte af resultatet. Det samme er deres familie og venner.

– Kvinderne er meget glade for at blive spurgt, om de vil være med. Og nogle fortæller, at de ser sig selv med andre og mere positive briller nu, efter de har medvirket.

Og det er netop en del af Helle Svendsens mission: Hun vil have kvinderne til at lægge de kritiske briller og blive tilfredse med det, de ser i spejlet.

– Jeg kan godt være meget bekymret for den unge generation, når jeg ser de idealer, de skal leve op til. Jeg har en teenagedatter derhjemme, og hendes generation bliver jo konstant præsenteret for et idealbillede af, hvordan de skal se ud. Det taler vi meget om derhjemme, siger Helle Svendsen.

Blondehuset

Helle Svendsen har drømt om at stå i butik, siden hun var helt lille, og hun har været indehaver af Blondehuset i syv år.

– Jeg er uddannet i herretøj, men det blev for lille en udfordring at sælge tøj til mænd. Jeg kan lide at hjælpe kvinder. Kvinder er så forskellige og har forskellige ønsker og krav, siger Helle Svendsen, der så kom til en stor lingeriforretning i Aalborg, og her følte hun sig helt hjemme.

– Det gav så meget mening, og man kan gøre en stor forskel. Det er ikke bare det fysiske, der er meget psykologi i det, når jeg står der helt tæt på kunderne. De står jo blottede i prøverummet. Det kan være grænseoverskridende for mange, og det kræver tillid. Det er vigtigt for mig, at jeg kan mærke den kvinde, der står over for mig, så jeg kan hjælpe hende bedst muligt.

Find en BH, der passer, se video-guide her

Det rigtige undertøj

Blondehusets indehaver går med planer om at åbne en butik mere i Løkken, for man skal sno sig gevaldigt for at komme omkring det imponerende udbud af varer i den lille butik på hovedgaden.

Og kunderne kommer langvejs fra. Flere kvinder har gjort Blondehuset til et fælles udflugtsmål som et led i en god dag, der afsluttes med et restaurantbesøg.

Helle kæmper en del med at få kvinderne til at se sig rigtigt på sig selv, når de står i prøverummet.

– Kvinder skal se ordentligt på sig selv i spejlet. De skal finde og mærke velværen ved godt undertøj. Hvad hjælper det, at man går i dyrt tøj, hvis man samtidig går i dårligt undertøj. Der sker noget med hele ens kropsholdning, når man får det rigtige på. Så ranker man sig.

Mød tre kvinder, der lever af kurver

Læs mere om:

Læs også