Stil
6. maj 2025

Nu er dine udgroninger moderne - og det er alt andet end tilfældigt

Verden er i krisestemning - og det afspejler nogle af tidens mest populære trends.
Af: Signe Bækkelund
Mary Kate og Ashley Olsen

Foto: John Angelillo/Shutterstock/Ritzau Scanpix

Har du også taget dig selv i at søge efter lange nederdele på Vinted, og kan du til enhver tid hive tre læbestifter op af tasken?

Det er ikke helt tilfældigt, at vi alle sammen vil have farvede læber og tildækkede ankler. Det er en del af dét, man i modebranchen kalder ‘Recession Core’ – et amerikansk begreb, der dækker over de modetendenser, der dukker op, når økonomien går ned.

Og bare rolig, vi har det fint i Danmark (7, 9, 13), men efter Trumps indsættelse har USA’s økonomi som bekendt været knap så great again, og recession debatteres flittigt i medierne, fordi USA måske/måske ikke er på vej derhenad. Well, nu vil vi ikke kede dig mere med dig det.

Det korte af det lange er: Recession core boomer, og i Danmark gør vi jo bare, som vi plejer, nemlig det samme som amerikanerne.

I et interview med modemagasinet Marie Claire fortæller Madé Lapuerta, som analyserer søgetendenser og deler dem på Instagram, at interessen i lange nederdele, også kaldet maxi skirts, i marts steg med 393 procent, mens ordene “minimalist” og “corporate”, som betegner kontortøj, steg med 39 og 38 procent.

Så er dit klædeskab fyldt med personlig stil eller blot fyldt med tegn på dårlig økonomi?

Vi har lavet en liste med 8 punkter over nutidens trends, som helt eller delvist er skabt af en tid med økonomisk usikkerhed.

1. Business Casual

I årene efter finanskrisen i 2008 var det mest trendy outfit, man kunne iklæde sig, et par farverige kontorbukser, en top i peplumsnit og verdens mest upraktiske tasketype, clutchen. Klubberne var fyldt med konservative festlooks, og vi var overbevist om, at det var vigtigt at kunne gå fra kontoret direkte i byen. Men hvorfor egentlig?

Svaret er simpelt. Det var billigere at kunne genbruge dagens kontorlook på klubben end at skulle investere penge og tid i et klædeskab, der ikke var alsidigt.

Vi er heldigvis ikke vendt tilbage til laksefarvede cowboybukser, men influencer Matilda Djerf er prototypen på 2025-versionen af Business Casual-tendensen med blazere i 80’er-snit, slips og oversized skjorter.

2. Årets farve: Mocha Mousse

Hver december vælger farveinstituttet Pantone, hvilken farve der kommer til at definere brandæstetikker, mode, interiør og meget mere i det nye år.

De sidste fem år har årets farve været alt fra klassisk blå til magenta og pastelfarver, så det kom som noget af en overraskelse, da Pantone afslørede årets farve anno 2025: Mocha Mousse.

Firmaet beskriver farven som en varm brun med noter af kakao, chokolade og kaffe, der “skal forbinde os med den naturlige verden”. Men hvad har det med recession at gøre?

Når økonomien går ned, går minimalismen op, og brun er mere alsidig i recessionsgarderoben end de seneste par års mere maksimalistiske tendenser.

3. Lange nederdele

I 1926 undersøgte økonom George Taylor forbindelserne mellem kvinders kjolelængder og samtidens økonomiske situation. Hans konklusion blev, at nederdele og kjoler blev kortere, når der var penge på kontoen, som det var tilfældet i 1920’erne og 1960’erne, mens økonomisk recession resultererede i lange kjoler og nederdele. Det fik navnet The Hemline Index.

Som sagt steg søgninger efter lange nederdele med hele 393 procent i marts ifølge Madé Lapuerta, og trenden kan bestemt også ses i gadebilledet og til diverse modeuger verden over.

https://imgix.femina.dk/2025-05-06/14632697c-4000x6000ma.jpg

Foto: Bertrand-Hillion Marie-Paola/Shutterstock/Ritzau Scanpix

4. Høje hæle

Ligesom George Taylors ‘Hemline Index’ kan den globale økonomi angiveligt også ses på højden af kvinders sko.

Trevor Davis, som er forhenværende produktekspert hos IBM, undersøgte sammenhængen mellem global økonomi og hælehøjde og fandt rigtignok ud af, at hælehøjden stiger, når økonomien falder. Hvis teorien er korrekt, kan vi altså se måske frem til flere stiletter med plateau og høje støvler i gadebilledet snart.

Det lader dog til, at fødderne gør lidt for ondt, hvis økonomien forbliver dårlig.

Davis’ undersøgelser viste nemligt, at forbrugerne foretrækker fladere sko igen, hvis recessionen fortsætter i mere end et par måneder.

Fashion enthusiasts and celebrities showcased striking street style looks as they arrived at the Dolce & Gabbana Fall/Winter 2025-2026 show during Milan Fashion Week, making a bold statement in the heart of Italian fashion. Pictured: guest Ref: BLU_S8196050 010325 NON-EXCLUSIVE Picture by: Marijo Cobretti / SplashNews.com Splash News and Pictures USA: 310-525-5808 UK: 020 8126 1009 eamteam@shutterstock.com World Rights

Foto: Marijo Cobretti/Splash/Ritzau Scanpix

5. Læbestift

Efterhånden som bankkontoen tømmes, stiger tendensen til at købe små hverdagsfornøjelser som makeup, der kan give lidt glæde, mens forbrugeren sparer på større poster som bolig og ferier. Efterspørgslen på læbestift er så markant i perioder med økonomisk recession, at tendensen har fået sit eget navn: Læbestift-indekset.

Begrebet blev skabt af Estée Lauder-sønnen Leonard Lauder, som bemærkede en stigning på 12 procent i efterspørgslen efter makeupfirmaets læbestifter de første tre uger efter terrorangrebet den 9. september 2001.

Det er altså ikke helt tilfældigt, at alle dine veninder er blevet besatte af Cliniques Black Honey læbestift og læbeprodukter fra Hailey Biebers makeupmærke Rhode. Det er bare læbestift-indekset.

6. Nøgne negle

De seneste par år har udsmykkede negle været det nye sort. De skulle være farverige og helst så lange, at man kunne lave en god ASMR-værdig kliklyd, når man tastede på sit tastatur.

Det var derfor noget af en kontrast, da modemagasinet Vogue i februar forudsagde, at den nyeste negletrend ville være såkaldte “nøgne negle”, altså negle med blot et lag klar neglelak.

Men falske akrylnegle er dyre at vedligeholde, så det var bare et spørgsmål om tid før, recessionens minimalisme også ramte neglene.

Nancy Kaszerman/Shutterstock/Ritzau Scanpix

Foto: Ritzau Scanpix

7. Boho Chic

Hollywood-tvillingerne fra hitserien ‘Hænderne fulde’, Mary-Kate og Ashley Olsen, var i slutningen af 2000’erne definitionen på modebegrebet Boho Chic. De gik med store tørklæder, lange kjoler i mange lag og havde vilde, utæmmede krøller, som var inspirerede af 1970’ernes hippier.

Nu er den 70’er-inspirerede stil angiveligt tilbage, hvilket ikke er overraskende, når man ser på den økonomiske situation i 1970’erne, hvor stilen først blev et hit.

Oliekrisen i 1973 påvirkede især den amerikanske økonomi negativt, og moden søgte derfor mod organiske materialer og former, som var billigere, kunne hjemmelaves og gav forbrugeren en følelse af at være tættere på naturen.

https://imgix.femina.dk/2025-05-06/12402270q-2564x3500ma.jpg

Foto: John Angelillo/Shutterstock/Ritzau Scanpix

8. Udgroninger

Ligesom akrylnegle er dyre at vedligeholde, så er farvede lokker også noget, der kan ses på kontoen. Især hvis du går fra brun til blonde.

Før i tiden har det for mange været målet at blive så lyshåret som muligt, og tendenser som the scandinavian hairline, hvor babyhår farves blonde for et naturligt lyst look, har prydet sociale medier. Nu er vi dog ved at bevæge os mod en blødere farvning, som vokser med dine udgroninger i stedet for mod dem.

Tendensen kunne ses i marts, da Lionel Richies datter, Sofia Richie Grainge, prydede forsiden af den mexicanske version af modemagasinet Elle. Her var det tydeligt, at udgroninger eller i hvert fald en blødere overgang fra mørk til lys er blevet mere acceptabelt og måske endda trendy.

Læs mere om:

Læs også

Bliv medlem af femina+

Du skal være medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver ubegrænset adgang til alt indhold.