Annonce
Mode
3. september 2025

Tidligere butiksmedarbejder fortæller: Det her er det værste, du som kunde kan gøre

Hvad er den værste kundeadfærd, man kan komme ud for som ansat i en butik? En tidligere butiksmedarbejder har måske svaret.
Af: Jakob Meijer
shoppe tips

Hvad er egentlig god stil, når man shopper - og hvad er ikke? Det svarer en tidligere butiksansat på.

Foto: Unsplash

I forbindelse med lønningsweekend flokkes købeglade mennesker ofte i butikker og indkøbscentre. De sko, man længe har kigget på, eller jakken til det yngste barn skal endelig købes.

Midt i mylderet findes butiksmedarbejderne, hvis opgave det er at hjælpe kunderne i retning af det ene eller det andet. Ofte kommer vi til at tage personalets venlige behandling for givet, og som kunde findes der faktisk nogle velfærds- og etiketteregler at have styr på, når man shopper.

Det fortæller Sara, som har arbejdet i en større tøjbutik - og hun elskede det.

– Jeg kunne godt lide at arbejde i tøjbutik. Dels at få lov til at pakke de allernyeste kollektioner ud, men frem for alt også at få lov til at tale med alle kunder. Især for en som mig, der godt kan lide at småsludre, siger Sara og fortsætter.

– Det var også rigtig hyggeligt at arbejde i weekenderne, især omkring lønningsdage, hvor folk var gladest og mest opsatte på at forny deres garderobe.

Det "værste" du som kunde kan gøre

Men som i alle andre jobs var der også øjeblikke, der var mere udfordrende – for eksempel mødet med "jeg skal bare lige"-kunden lige inden lukketid.

Annonce

– Det kunne være lidt tricky i weekenderne, når vi havde åbent til klokken 19. Og så kom der en kunde fem minutter før lukketid og sagde: "Jeg skal bare lige have...", og så trak det ud, så vi ikke kunne lukke til tiden, siger Sara.

– Selvom vi altid bekymrer os om kunden og vil det bedste for dem, så vil man jo også gerne kunne komme hjem en lørdag aften.

En anden ting, hun fandt irriterende, var, når kunderne ikke viste respekt for tøjet.

– Når man kom ind i et prøverum og så, at nogen havde smidt alt det prøvede tøj i en bunke. Det er kedeligt – både for mig som personale, men også for tøjet. Det skal jo gerne købes af en anden, forhåbentlig.

Annonce

Men hvad er så det mest irriterende, kunder gør?

– Det værste var, når kunder kom tilbage for at returnere tøj, der tydeligvis var blevet brugt. Det kan man både se og lugte – ikke mindst på duften. Nogle gange kunne tøjet f.eks. lugte af parfume. Eller der var tydelige spor af makeup. Når det er sagt, så gælder det naturligvis langt fra alle.

Sara er anonymiseret. Redaktionen er bekendt med hendes navn. Denne artikel blev første gang bragt på allas.se, der også er ejet af Aller Media. Dette er en redigeret version.

Annonce

Læs mere om:

Annonce

Læs også

Bliv medlem af femina+

Du skal være medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver dig ubegrænset adgang til alt indhold.