
Modemagasin får kritik for falske modeller: “Som om skønhedsidealerne ikke var blevet urealistiske nok i forvejen”

Vogue har for første gang bragt en annonce, hvor der gøres brug af modeller skabt af kunstig intelligens. Det har ført massiv kritik med sig.
Foto: Stine Munk Jensen/NF/Ritzau Scanpix
Langt hår, der bølger, store fyldige læber, der gemmer på en perlerække af kridhvide tænder, og ikke mindst en slank talje, der står i kontrast til de fyldige former.
Sådan ser de to AI-generede fotomodeller ud, som tøjmærket Guess bruger til at annoncere deres seneste kollektion i det nye nummer af Vogue; et af verdens største modemagasiner, der udkommer i mere end 25 lande, og som nu for første gang har falske fotomodeller i deres magasin.
På siderne fremgår det med småt skrift, at modellerne er skabt med brug af kunstig intelligens, men selvom det fremgår, at modellerne ikke er virkelige, så har det stadig skabt ramaskrig fra forskellige aktører i branchen og ikke mindst læserne, skriver DR blandt andet.
På mediet x.com (tidl. Twitter) skriver en bruger:
- Wow, som om skønhedsidealerne ikke var blevet urealistiske nok i forvejen, nu skal piger konkurrere med og sammenligne sig selv med kvinder, som ikke engang er ægte.
En anden bruger skriver:
- Blev nødt til at opsige mit abonnement på Vogue, som jeg har haft i årevis, fordi det nyeste magasin brugte AI-modeller ??? I Vogue? AI-modeller i Vogue?
Det er ikke kun læserne, der kritiserer valget om brug af fiktive modeller. En af de virkelige modeller, plus-size modellen Felicity Hayward, der har arbejdet som model i mere end et årti, kalder brugen af AI-modeller for “dovent og billigt”:
- Enten gør Guess det her for at skabe debat og få gratis reklame, eller også vil de spare penge og tænker ikke over konsekvenserne af det, udtaler hun til BBC.
Konsekvenserne er ifølge hende, at de mange års arbejde for større diversitet i branchen bliver undermineret og giver bagslag, når det kommer til fordrejede skønhedsidealer. Den tese bakkes blandt andet op af flere repræsentanter fra modellernes brancheforeninger og personer fra foreninger, der kæmper imod spiseforstyrrelser.
Det afslår makkerparret Andreea Petrescu og Valentina Gonzalez bag firmaet Seraphinne Vallora, der er betalt af Guess til at skabe AI-kampagnen.
Til gengæld indrømmer de overfor BBC, at AI-modellerne repræsenteret på deres Instagram mangler diversitet, og dermed er med til at fremme urealistiske skønhedsidealer. Det skyldes én ting.
- Vi har lagt AI-billeder op af kvinder med forskellige hudtoner, men folk reagerer ikke på dem – vi får hverken respons eller likes, fortæller Gonzalez til BBC og tilføjer:
- I sidste ende er vi en forretning og bruger billeder på Instagram, der skaber samtale og tiltrækker kunder.
Virksomheden er endnu ikke lykkedes med at skabe plus size-kvinder med brug af kunstig intelligens og hævder, at årsagen skyldes, at "teknologien ikke er avanceret nok til det".

Læs mere om: