Er du også vild med underspillet luksus? Så skal du kende disse brands
Foto: Max
'Quiet Luxury' er ikke en trend. Det er en (livs)stil. Det er heller ikke nyt, selvom den succes påklædningsfilosofien oplevede i kølvandet på serien ’Succession’ kunne antyde andet.
Men det at klæde sig ulasteligt på i gode kvaliteter, tidløse snit og aldrig være prangende – selvom det man har på koster en mindre formue og lidt til – er altså klogere, end man skulle tro, og det er meget mere end et modelune.
Foto: Max
Faktisk kan man argumentere for, at dem, der sætter deres garderober sammen efter ’Quiet Luxury’-principperne er de mest bevidste forbrugere, der findes.
Her værnes nemlig om materialer, der er 'rene’, altså uld, cashmere, silke, læder, og som ikke kræver vanvittige syntetiske processer at fremstille, kvaliteter, der holder i mange år såfremt man passer godt på dem, snit, der aldrig går af mode og er lige så pæne og aktuelle nu som de vil være om 10 og 20 år, og farver, der ikke er dikteret af, hvad en smart designer i Milano pludselig er kommet på.
Det er tøj, man ikke bliver træt af, tøj man altid kan sælge videre (hvis man alligevel ikke får det brugt) og tøj, der altid vil være anset som klassisk og nydeligt.
Tænk habitbukser i uld. En velsyet blazer, der hverken er for oversize eller slimfit. En klassisk trench coat. En lille sort kjole. En skjorte i silkemiks. En cardigan i cashmere. Hvornår er det items, der ikke har været aktuelle?
Derfor er 'Quiet Luxury' en af de mest fremsynede tilgange i moden overhovedet. For skal du ud at bruge penge på tøj, kan du ligeså godt investere i noget, der holder i mere end én sæson.
Og selvom 'Quiet Luxury' i disse tider bliver forbundet med svimlende summer for enkelte tøjstykker, så kan mindre også gøre det. Altså, du behøver ikke nødvendigvis spendere 5.000 kr. for en cardigan i cashmere, for at få den visuelle effekt og for at købe ind efter de samme generelle principper, som definerer 'Quiet Luxury'.
Det, du generelt skal være opmærksom på, er at lade alt, hvad der hedder logoer og ’flashy’ kendetegn træde i baggrunden til fordel for kvalitet og snit, der til gengæld skal være kompromisløst gode og tidløse. Nogle kalder det slet og ret for basisgarderobe items, men basis behøver ikke være kedeligt, og da slet ikke i dårlig kvalitet. Tværtimod er der god grund til at bruge lidt ekstra på sine basisitems, da det er dem, der oftest kommer i brug, hvilket stiller høje krav til kvaliteten, og dem, der overlever i garderoben fra sæson til sæson.
Men hvor skal man så starte, hvis man vil gå mere i retning af 'Quiet Luxury' med sin garderobe, og langsomt, men sikkert, investere i elementer, der vil være lige så smukke og anvendelige om 20 år, som de er i dag?
Der er heldigvis en lang liste, både danske og internationale brands, der gør sig netop i denne stil – og mens nogle er som taget ud af Succession (med tilsvarende svimlende priser), så er andre bestemt til at komme i nærheden af, også selvom man ikke hedder Roy til efternavn.
The Row
Hvis der er ét brand, der er nærmest synonym med 'Quiet Luxury', så er det The Row. Brandet blev skabt i 2006 af barnestjernerne Mary-Kate og Ashley Olsen, og mærket har virkelig etableret sig som noget af det ypperste indenfor tidløs, enkel mode. Prisen er også noget af det ypperste, der findes, men kvaliteterne (den fineste cashmere og kalvelæder så blødt som smør) er også derefter.
The Garment
Danske The Garment, som oprindeligt blev stiftet af Designer’s Remix-designeren Charlotte Eskildsen og influenceren Sophia Roe, men som Eskildsen nu har eneansvar for, er også et af de brands, der kvalificerer sig til 'Quiet Luxury'. Mærket er kendetegnet ved en gennemgående kærlighed til den traditionelle herregarderobes elementer tilsat feminine accenter – men alt sammen så underspillet og elegant gjort, at det aldrig kammer over og løber for meget ud af en modetanget. The Garment er særligt gode til jakkesæt, skjorter med blonder og strik. Alt sammen ofte med en lille detalje, der får de ellers basisprægede elementer til at skille sig ud.
Khaite
Et andet brand, der er indbegrebet af 'Quiet Luxury' er amerikanske Khaite. Mærket blev verdenskendt på et øjeblik efter Katie Holmes blev fotograferet i en af mærkets signatur cashmere-cardigan-og-bh-sæt og siden da har det været et go-to-brand for alle, der leder efter ophøjede tidløse items, der passer til enhver anledning.
Max Mara
Max Mara har i mange, mange år været kendt for at eksekvere minimalisme til perfektion som få. De er mest kendte for deres udlfrakker og trenchcoats – begge dele overtøj, der er uundværlige i en ægte 'Quiet Luxury'-garderobe, og som holder nærmest et helt liv.
Cos
Cos er indbegrebet af skandinavisk minimalisme med sans for diskrete detaljer og snit, der er klassiske, men stadig har en overvejende moderne kant. Og selvom det rent beset falder under betegnelsen 'highstreet', selvom det ligger i den dyrere ende af budget-spektret i denne kategori, bliver der hos Cos brugt materialer, der kunne foranledige en til at tro, at der her var tale om langt dyrere tøj end det faktisk er tilfældet. Det er derfor et oplagt sted at søge hen, hvis man er på udkig efter Quiet Luxury, men ikke har et budget der rækker helt ind i himlen.
Loro Piana
Det italienske cashmere-mærke Loro Piana gik sejrsgang efter sin gentagne optræden i ’Succession’, hvor husets underspillede, men svinedyre cashmere-bluser hang som et ekstra lag hud på Roy-familiens medlemmer. Hvad de fleste dog ikke ved er, at cashmere-huset, der blev stiftet allerede i 1924 har været med til at sætte de stadig verserende industristandarder for cashmere-produktion med en snedig fusion af teknisk innovation og originalt håndværk. Det er – blandt andet – det, man betaler for, når man investerer i Loro Piana, ud over den høje kvalitet, naturligvis.
By Malene Birger
Danske By Malene Birger, der har været et par chefdesignere igennem siden kvinden, der lagde navn til, trådte ud af virksomheden, har langt om længe fundet et stilmæssigt leje under kreativ ledelse af Maja og Ellen Dixdotter. Her bliver, som dogmet for 'Quiet Luxury' foreskriver, lagt vægt på materialer i høj kvalitet, en rolig farvepallette, og kollektioner, der bygger videre på et eksisterende grundlagt, frem for at udskifte det man har. Det er en kontinuerlig udvikling frem for konstant fornyelse, og resultatet er klædelige genstande, der holder sæson efter sæson.
Arket
Svenske Arket er et af de bedste bud på Quiet Luxury på budget. Her får du nemlig enkle snit og gode, ophøjede basisitems i kvaliteter, der faktisk langt overgår prisen. Arket er særlig gode til tanktops, t-shirts, strik, skjorter og habitbukser, men også mere trendy elementer som læderjakker eller kjoler - men alt sammen trendy på en underspillet måde, så de holder mange sæsoner.
Toteme
Toteme er stiftet af svenske Elin Kling og er epitomet af tidløst, smukt design. De er specialister i smukke skjorter, fin stik og traditionel skrædderkunst, men altid med underspillede detaljer eller snit, der giver det klassiske tøj en moderne og meget sofistikeret kant.
Jil Sander
Jil Sander er nærmest minimalismens moder, og derfor er det tyske brand også et glimrende sted at kigge hen, hvis man vil dyrke Quiet Luxury. Det er underspillet, det er raffineret, det er enkelt og det er elegant – som taget ud af den smukke minimalisme, der huserede i 1990’erne med stilikoner som Carolyn Bessette-Kennedy som foregangskvinde.