I foråret 2025 er der ét stykke tøj, der tydeligt skiller sig ud i modebilledet: bh'en. Ikke som noget der skal skjules under sweatre og kjoler – men som en naturlig del af outfittet.
Ifølge Harper's Bazaar har lingeri taget skridtet fra lingeriskuffen til centrum af catwalken, med designere som Miu Miu, Givenchy, Vaquera og Simone Rocha i spidsen.
Trenden markerer et klart brud med minimalismen og cover-up-æstetikken fra tidligere sæsoner. Det handler nu om struktur, nostalgi og selvtillid – med referencer til alt fra 1950'ernes pinup-kultur til 90'ernes grunge og nutidens kønsneutrale udtryk.
Simone Rocha show a/w 2025
Foto: Mega
– Ligesom alt andet inden for mode, går bh'en ind og ud af trendbilledet, siger moderedaktør på det norske medie KK, Ida Elise Eide Einarsdottir.
– På en måde har det altid været tilfældet. Men i modsætning til mange andre ting er det meget symbolsk. Vi har allerede skrevet om det, faktisk så sent som i 2023, netop fordi bh'en bliver brugt på nye måder. Det skyldes dels, at trends kommer og går, men hvis vi ser opad og ser mode som noget mere end bare tøj, er der ingen vej uden om, at der også er noget politisk her. I en verden i krise, hvor kvinder konstant skal kæmpe for deres rettigheder, er det måske en slags forsøg på at tage bh'en tilbage?
– Timingen er selvfølgelig ikke tilfældig, for selvom vi har fået mere feminin mode, blæser der også en noget konservativ vind over modebranchen, forklarer Einarsdottir.
– Det er meget muligt, at bh'ens tilbagevenden også er en del af det, men det er mindst lige så sandsynligt, at det er næsten det modsatte: en slags modreaktion, en fuckfinger til den nye normal.
Ida Elise Eide Einarsdóttir er modechef i KK.
Foto: Polina Vinogradova
– I så fald ville det ikke være første gang, at moden har kommenteret på nutiden på denne måde. Vi ser det allerede på catwalken, hvor nogle af verdens største og mest indflydelsesrige modehuse har fundet vej tilbage til bh'en.
- Miu Miu er måske den mest trendsættende i denne henseende med sin spidse bh som et nik til Madonna og hendes ikoniske kegle-bh signeret Jean Paul Gaultier, som på mange måder blev et symbol på moderne feminisme, konkluderer hun.
Antonia Gentry til Miu Miu Fall/Winter 2025-2026 i Paris.
Foto: Scott A Garfitt/AP/Ritzau Scanpix
Trenden fortolkes som et udtryk for frihed, styrke og en ny måde at være sexet på – på dine egne præmisser. Det handler ikke om at behage øjet, men om at tage ejerskab over din krop og dit udtryk. Som Harper's Bazaar skriver, er dette både "empowerment" og æstetisk leg i ét og samme look.
Og bh'en stopper ikke ved catwalken. Den ses nu også på gaden, som et statement under et åbent jakkesæt, over en tynd sweater eller stylet med høj talje og selvtillid. Kort sagt: bh'en er ikke længere bare undertøj – det er selve outfittet.
BH-dronningen, Madonna, i 1991 med en af sine mange ikoniske variationer.
Foto: Gerard Julien/AFP/Ritzau Scanpix
Denne artikel blev først bragt hos kk.no, som også er en del af Aller Media. Dette er en redigeret og oversat version.
Lyt til 'Bachelorette'-podcasten ‘EJ EJ EJ!’ hver fredag der, hvor du normalt finder dine podcasts - eller herunder.