Stil
1. december 2009

5 trends i 2010

Hvad kommer vi til at stræbe efter, fokusere på, tale om, tilmelde os og købe i 2010? Få fem bud på, hvad der bliver 2010’s trends.
Af: Rikke Gjøl Mansø
https://imgix.femina.dk/media/e81743e6268b4ab4bb08ece38db347dc.jpg

foto: Colourbox

Billig luksus
Glem devisen om at luksus er lig størst og dyrest. Hvis det "bare" kræver penge for at kunne opnås, er det ikke luksus - heller ikke hvis det er for nemt at få fingrene i eller for mainstream. I 2010 er luksus det unikke. Tænk på lokale forretninger, at have et "større-end-livet-perspektiv", ikke at være afhængig af hele tiden at købe nye mode-ting, at tænke på miljøet og at bruge tid på sig selv og familien.

Masse-Mingling
Online-netværk som Facebook, Myspace og Twitter er kommet for at blive - og flere folk end nogensinde vil leve benytte sig af dem i 2010. Men det betyder ikke, at de vil glemme den virkelige verden og kun mødes med vennerne "online". De sociale netværk har startet en Masse-Mingling, der betyder, at jo mere folk kommunikerer over Facebook, jo mere ses de også i den virkelige verden. Vi bruger nettet til at reklamere for begivenheder, date, aftale møder, invitere folk til fester, planlægge arrangementer og fortælle hvor vi er henne - så folk kan møde os.

Den grønne bølge
Det vrimler frem med økologiske, miljø- og klimavenlige produkter med diverse grønne certificeringer og nedbrydelige, genanvendelige emballager. Efterspørgslen er stor, og det er der mange firmaer, der har fundet ud af. Men i 2010 tager vi skridtet videre mod en mere bæredygtig fremtid og fjerner - muligvis ved lov - de forurenende produkter. Det bliver nemt som forbruger at købe de rigtige produkter. For eksempel forbyder den lille australske by Bundanoon salg af plastikvandflasker for at tage beskytte miljøet. I stedet har myndighederne delt flasker ud, der kan blive fyldt igen og igen med vand fra hanen. Den engelske sandwich-kæde Pret a Manger har besluttet at stoppe salget af tun-sandwich på grund af overfiskning af tun i verdenshavene.

Skræddersyede informationer
Vi hungrer efter relevant, skræddersyet information - og det vil vi få i 2010. I stedet for selv at skulle søge og holde sig opdateret med de seneste nyheder, begivenheder og informationer, kan vi melde os til forskellige servicer, der sikrer, at vi får informationer tilsendt. På den måde sparer vi tid, vi misser ikke en vigtig begivenhed og vi kan holde os opdaterede på alle fronter; fra nyheder til pizzamandens nye menu. I Los Angeles sælger Kogi Korean BBQ koreansk mad fra to vogne der kører rundt i byen - og for at vide hvor man kan finde dem, må man følge Kogi på Twitter. Et andet eksempel er MediClim i England; en gratis service til folk der lider af astma og allergi. På dage med vejrforhold der kan påvirke sygdommene, får brugerne tilsendt en mail der advarer dem.

Embedded generøsitet
Det har allerede været stort i 2009 - men det vil blive endnu større i 2010: "Embedded generøsitet". Det gør det nemt (faktisk både helt automatisk og gratis) at støtte velgørenhed. Eksempel: IKEAs Sunnan lampe bruger solenergi og for hver lampe, der bliver solgt, donerer IKEA en lampe til UNICEF, så børn, der lever uden elektricitet i flygtningelejrer og fattige landsbyer, kan tænde et lys i mørket.

Læs også