Se, lyt & oplev
10. maj 2012

Udstilling: Verden har ingen fortrydelsesknap

I morgen skydes Birgit Bjerres allerførste soloudstilling i gang på GALLERI PI i Borgergade, Kbh og i den anledning har vi talt med kunstneren, som betegner kunst som et stykke papir, der flyver fra os på en blæsende dag
Af: Redaktionen
https://imgix.femina.dk/media/05fa240f9c7b4b11bb042b45a41e834e.jpg

Hvor længe har du tegnet?

Jeg har malet og tegnet, siden jeg kunne holde en blyant. Jeg maler og tegner fuldstændig ligegodt med begge hænder, og skriver i øvrigt også med begge hænder. Kuriøst, og skørt, men måske ikke så interessant. Dog er denne evne en del af en videoinstallation på udstillingen i værket "den ene hånd ved godt hvad den anden hånd gør".

Da jeg var ganske ung, ca 10 år, tegnede jeg fuldstændigt fotografisk, altså det vil sige, jeg kunne tegne alt det, jeg så. Jeg var i starten, som barn, optaget af at tegne mennesker. For eksempel kunne jeg tegne min mor ligge og solbade nøgen, i de mest sære vinkler. Måske ikke særligt flatterende, men sjovt for mig. Dengang havde jeg også en sans for at se værdien i helt banale detaljer. Jeg kunne godt lide at se grundigt på verden, og måske var det at tegne blot en undskyldning for virkelig at stirre meget længe på andre mennesker. En anden ting, der optog mig som barn var at konstruere verdener, hvor der på hver tegning kunne være 500 mennesker i forskellige aktiviteter. Jeg kunne lide at se, hvordan deres handlinger påvirkede hinanden: En fik en vase i hovedet, en anden blev forelsket i vinduespudseren, som var ved at tabe en spand i hovedet på postbudet, osv.


Hvad inspirerer dig?

Det inspirerer mig at opleve på kunst, i alle former. Film, musik, litteratur, poesi. Jeg hører afsindigt meget musik og hører en del radio. At male og tegne er en solo beskæftigelse, og jeg nyder lyden af andre mennesker, mens det står på. Jeg bliver mest inspireret af ting, som ikke umiddelbart har noget med kunst at gøre: Samtaler med andre, dokumentarudsendelser om vigtige samfundsemner. Fx angsten for naturkatastrofer, kvinders forfængelighed, angsten for at blive gammel, børns oplevelse af verden, tabet af livstid hele tiden. Alle de ting, som vi mennesker er fælles om at tumle med, inspirerer mig. Dette har også inspireret mig på denne udstilling: Dystopia, dit dumme smukke menneske, som jo handler om vores dæmoniske iver efter at overleve og ekspandere. Jeg prøver på udstillingen at sige, at selvom vi er vælter rundt i verden, som blinde hunde i en glasbutik, så er vi samtidig ret smukke og imponerende. Vi er faktisk ok.

Udstillingen hedder "Dystopia - dit dumme, smukke menneske". Har den et overordnet tema?


Udstillingen er en refleksion over en historie, som ikke bliver fortalt. Det er den historie, der handler om, at selvom vi mennesker er lettere destruktive i vores livsførelse, så er vi også fyldt med de bedste intentioner og en skarp bevidsthed. Vi vil overleve, blive dygtige, producere, lave børn. Det løbehjul vi laver for os selv af succes, hastighed og flid er både fascinerende og meget rørende. Værkerne er store tuschtegninger af vores "natur", i hele sin grufulde og smukke intention. Malet med pensler og tusch på papir, uden fortrydelsesret. Den første billedserie tager metaforisk fat i vores overlevelses iver med reference til naturen selv. Den anden består af rustrøde blæktegninger af de dæmoner, som vi til hver en tid vil bakse med.

Hvad ønsker du at opnå med din kunst?

Jeg ønsker at skabe nærvær. I bund og grund skal man som kunstner være gavmild med sig selv, og ville dele noget med andre. Sådan er det ihvertfald for mig. Jeg vil gerne gøre mig afsindigt umage, og skabe noget der er så smukt og nærværende, at det berører dem som ser på det. At male med fx tusch på papirstykker, som er både store og sarte, kræver det ultimative nærvær. Der er ingen fortrydelsesret overhovedet, og jeg risikerer at ødelægge et værk, som har taget 10 dage at lave. På den måde er mine værker meget traditionelle. Jeg tror nemlig stadig på at verden ER uden fortrydelsesret, selvom vi i dag lærer "cut and paste" eller "æble fortryd" fra vi er helt små.
Jeg vil også gerne gøre tilskuerne tilpas nysgerrige, det handler om både at sige noget klart og tydeligt, og så samtidig holde igen og lade folk tænke selv. Jeg har arbejdet med kommerciel kommunikation i mange år, som jo er meget målrettet konceptuelt. Jeg kan se, at uden kunst, som jo har et meget irrationelt element i sig, så ville vi være fattige og fortabte. Jeg elsker kunsten for sin insisteren på at være i vores liv, selvom den er både urentabel, forvirrende og nogle gange dum. Kunst er lidt som et papir, der flyver fra os på en blæsende dag, og vi prøver hele tiden at sætte foden på det, og få styr på det - finde mening. Men det er nu ret fedt, at vi ikke helt kan fange det der stykke papir.

https://imgix.femina.dk/legacy/media/258a60b578df490b87911071cf4e5184.jpg

"Dystopia - dit dumme, smukke menneske"

Udstillingen varer til d. 09 Juni.

Læs mere om Birgit Bjerre her og om galleri PI her

Hvor meget ved du om kunst? Test din viden her

Tivoli slår dørene op til 2012 sæsonen. Læs mere her

Læs mere om:

Læs også